Meer dan 60% energiebedrijven negatief in Google

Wie googelt naar informatie over energiebedrijven heeft grote kans negatieve berichten tegen te komen. Bij het merendeel van deze bedrijven verschijnen namelijk klachten van consumenten wanneer in Google gezocht wordt op de merknaam. Dit blijkt uit onderzoek naar online bedrijfsreputaties door Tribal Internet Marketing.Van de 23 onderzochte bedrijven is De Nederlandse Energie Maatschappij er het slechtst aan toe. Bij dit bedrijf zijn maar liefst acht van de tien zoekresultaten op de eerste pagina negatief.

In de top 3 staan verder Energie Direct en Oxxio, met respectievelijk zeven en zes negatieve zoekresultaten wanneer wordt gezocht op de naam van deze bedrijven. Ook Natasja Froger, `het gezicht' van De Nederlandse Energie Maatschappij, is niet meer veilig. Zoeken op haar naam levert inmiddels minder florissante resultaten op in de zoekmachine.

Niet alleen energiebedrijven hebben last van negatieve zoekresultaten. Ook aanbieders van telefonie, internetproviders, leningverstrekkers, touroperators en andere bedrijven kampen met dit probleem.

Belangrijke oorzaak van deze trend is het groeiende aantal consumenten dat klachten achterlaat op forums en vergelijkingswebsites. Een deel van die klachten verschijnt vervolgens in Google en kan potentiële klanten afschrikken. Aangezien meer dan 95% van de internetgebruikers deze zoekmachine gebruikt bij het surfen op internet, is de impact van dergelijke zoekresultaten groot.

Inge Harts van Tribal Internet Marketing adviseert op basis van haar onderzoek het volgende: "Door als bedrijf snel te reageren op klachten op bijvoorbeeld het forum van Tros Radar, kunnen discussies tijdig worden gestopt. Op die manier is de kans klein dat de klacht hoog in Google terecht komt en wordt veel schade voorkomen."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten