Markt LCD-TV's heeft de bodem bereikt

Volgens de baas van LG Display heeft de markt voor LCD-TV's zijn absolute dieptepunt bereikt. De groei moet nu komen uit kleinere flatscreen-televisies.LG-directeur Kwon Young-soo denkt dat dure mobiele beeldschermen de toekomst hebben en daarmee verlegt zijn bedrijf de focus naar deze kleinere beeldschermen. LG staat op de tweede plaats van grootste LCD-fabrikanten ter wereld en produceert vooral televisies en beeldschermen voor computers en notebooks.


Vrijdag maakte LG Display een historisch verlies bekend. Tevens heeft het bedrijf last van de hoge boetes die het heeft gekregen omdat het zich in de VS schuldig heeft gemaakt aan illegale prijsafspraken. Een derde klap krijgt het bedrijf door de dalende prijzen van digitale beeldschermen.

En de toekomst ziet er niet goed uit voor LCD-fabrikanten. In de eerste helft van dit jaar blijft de consumentenvraag naar digitale beeldschermen dalen. Door de wereldwijde kredietcrisis houden niet alleen banken maar ook consumenten de vinger op de knip.

Kwon denkt juist dat de markt de absolute bodem heeft geraakt en dus wel moet aantrekken. Hij verwacht dat de prijzen van LCD-schermen de komende maanden zullen stijgen. De stijging moet vooral komen uit de toenemende vraag naar kleine beeldschermen.

LG Display investeert 577 miljard won (320 miljoen euro) in een nieuwe productielijn die LCD-beeldschermen voor mobiele apparaten gaat produceren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten