Marissa Mayer, kapitein op zinkend schip

Ze was in 1999 werknemer nummer 20 van Google. Dat was geen voor de hand liggende keus. Als briljante afstudeerster van Stanford had Marissa Mayer veertien aanbiedingen, onder andere van McKinsey en Carnegie Mellon. Ze koos bewust voor de kleine startup, natuurlijk zonder te weten dat dit een van de grootste, belangrijkste en invloedrijkste bedrijven aller tijden zou worden.

Mayer was altijd al veelzijdig. Ze danste, debatteerde, had ambities om hersenchirurg te worden, maar koos uiteindelijk voor een studierichting waar taal, psychologie, filosofie en computerwetenschappen deel van uitmaakten.

Bij Google was ze mede verantwoordelijk voor de iconische, bijna lege landingspagina met alleen een zoekvenster. Ook was ze een spilfiguur bij het ontwikkelen van Adwords, het systeem om advertenties te koppelen aan de door Google-bezoekers gebruikte zoekwoorden. Adwords leverde Google in de loop der jaren ontelbare miljarden op. Verder was ze betrokken bij overbekende Google-diensten als Gmail, Google Maps, Google Books, Google News en Image Search.

Overstap naar Yahoo!

In 2012 maakte ze de overstap naar Yahoo!, het zoekbedrijf dat door Google was overvleugeld. Jarenlang was Yahoo! het toonaangevende internetbedrijf geweest. Ging het goed met Yahoo!, dan stegen op de hele Nasdaq de koersen; had het bedrijf een slecht kwartaal, dan kwakkelde de hele industrie mee. Maar inmiddels was deze positie verloren gegaan.

In 2008 zag Microsoft in Yahoo! een interessante overnameprooi om Google op de zoekmarkt mee uit te dagen. Yahoo! wees het aanbod van 47 miljard af. Het bedrijf versleet in deze periode vijf directeuren in vijf jaar tijd, totdat Mayer in 2012 aantrad. Haar reputatie – jong, dynamisch, innovatief – moest nieuwe hoop bieden op het heroveren van het leiderschap.

Marissa Mayer in 2013 (foto: Max Morse voor Techrunch - CC BY 2.0).

Walmart en Lumbi Labs

Dat bleek een misrekening. Of dat aan haar beleid lag is niet zeker. Misschien was Yahoo! een mammoettanker, onstuitbaar op weg naar de ondergang. De bezoekcijfers daalden, maar dat deden ze allang. Acquisities mislukten (Mayer was verantwoordelijk voor de aankoop van Tumblr voor 1,1 miljard), maar dat gebeurde al jaren bij Yahoo!. Topmensen vertrokken.

Verschillende van Mayers beslissingen waren omstreden, zoals een systeem voor beoordeling van het personeel met ontslag voor de zwakste tien procent, en een verbod op thuiswerken. Het kwam aan het licht dat ze haar telefoon niet beveiligde, zelfs niet met een pincode, omdat dat te onhandig was.

Lange tijd leek het goed te gaan met de aandelenkoers, maar dat kwam door de waarde van een investering in Alibaba uit 2005, lang voordat Mayer aantrad. Trok je de waarde van dit aandelenpakket af van de marktkapitalisatie van Yahoo! zelf, dan was de waarde van het bedrijf negatief.

Uiteindelijk vertrok ze op de dag dat Verizon Yahoo! kocht voor amper 4,5 miljard. Mayer is nu verbonden aan Walmart en is medeoprichter van Lumi Labs, een startup in kunstmatige intelligentie. Haar vermogen wordt geschat op 800 miljoen dollar.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Website, Algemeen

Tags: microsoft, yahoo, google, tech, marissa mayer