Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Mail

Navigatieleed

Navigatieleed Begin dit jaar heb ik TomTom Navigator aangeschaft en kortgeleden de (gratis) upgrade naar Navigator 3. Ongeveer twee maanden geleden was het nog mogelijk om losse deelkaarten aan te schaffen voor ongeveer € 49. Maar toen ik onlangs de kaart van Groot-Brittannië wilde kopen, kon ik deze niet meer vinden! Navraag bij TomTom levert mij het volgende antwoord op: 'Helaas verkopen wij deze downloadable deelkaarten voor TomTom Navigator niet meer. Losse landen apart aankopen is nog wel mogelijk maar financieel minder gunstig, aangezien dit altijd gepaard gaat met een versie van Navigator. U kunt het beste het totale kaartenpakket (Maps of Western Europe) in een keer kopen. Dit kost u inderdaad (slechts) €189.' Met name het woordje 'slechts' vind ik stuitend; alsof het om een rolletje snoep gaat! Het bevreemd mij zeer dat TomTom de kaarten blijkbaar nog wel los heeft, maar deze alleen wil verkopen in combinatie met een versie van Navigator. Het lijkt mij een goede zaak wanneer dit aspect in tests wordt meegenomen. Peter Vrijaldenhoven Eigenlijk mag u nog van geluk spreken, want uw upgrade is gelukt én u hebt antwoord gekregen van de helpdesk! Nadat we TomTom in onze Navigatie-test (PCM juni) als winnaar aanwezen, werd onze lezersmailbox overspoeld door mailtjes van mensen die daar klaarblijkelijk anders over dachten. De meeste klachten gaan niet zozeer over de aanschaf van deelkaarten, maar vooral over de upgrade naar TomTom Navigator 3, de slechte telefonische bereikbaarheid van de helpdesk (1 tot 1,5 uur!) en het niet reageren op vragen via e-mail. Toppunt wat dit laatste betreft, was een posting op het forum van de PocketPC-club, waar iemand na lang wachten eindelijk een reactie van TomTom kreeg: 'Uw supportvraag staat al zo lang open, dat hij vermoedelijk al door uzelf of via een forum is opgelost'. Overigens hebben we ook nog aan TomTom gevraagd te reageren op deze kwestie, maar tot op heden hebben we nog niets van ze gehoord. We houden u op de hoogte. ***EINDE BRIEF VAN DE MAAND Helpdeskmedewerkers gevraagd Met plezier las ik de column van Arjan Dasselaar over het fenomeen helpdeskmedewerker. Klare taal? Jazeker, maar lang niet iedere computergebruiker heeft een helpdeskmedewerker nodig. Dus kan de klaagzang achterwege blijven. Echter, een eind verder in uw anders zo informatieve maandblad tref ik een tip aan die zelfs de meest overbodige helpdeskmedewerker niet zou durven uit te spreken. Wat is het geval? Als je wlan access point het tv-signaal (die zend/ontvangkastjes) stoort, dan zit er maar één ding op om ongestoord tv te kunnen kijken: schakel het acces point tijdelijk uit. Da's wel erg kort door de bocht! Einde multitasking (hoe kijk je tegelijkertijd internet én tv)? Mijn storende magnetron heb ik inmiddels in de schuur gezet. Lekker handig. Ad van Loon, Engelen Tja, u hebt gelijk, het is een waardeloos advies. Maar een beter advies hebben we ook niet, helaas. Al die apparatuur werkt namelijk op dezelfde frequentie (u mag er trouwens ook nog dect-telefoons aan toevoegen). Feit is dat die zend/ontvangkastjes voor de televisie best redelijk, maar nooit briljant beeld opleveren. U kunt dus het beste gewoon een antennekabel trekken. Toegegeven, het is veel werk en het oogt lelijk, maar het levert wel veel beter beeld op. Bovendien treedt er geen storing meer op met het draadloze netwerk. Hoewel de magnetron theoretisch ook voor storing kan zorgen, hebben we dit nog nooit aan den lijve ondervonden (maar we waren dan ook druk bezig met eten op dat moment) en de storing van dect-telefoons is tot nu toe beperkt gebleven tot twee maal kortstondig een keiharde ruis tijdens het telefoongesprek. Maar goed, dan heb je daarna wel weer even gespreksstof. En voordat u nu weer mailt dat u niets kunt met dit antwoord: u hebt alweer gelijk. Verkeerd beeld Als trouwe lezer ben ik zeer verbaasd dat u DGS-Services noemt als distributeur van Vosonic (test imagetanks, PCM augustus). DGS is namelijk een kleine leverancier die via de Engelse vestiging Vosonics koopt. Wij zijn voor Vosonic Europe aangesteld als officiële distributeur. Ik zou het zeer op prijs stellen als u in volgende nummer hiervan melding maakt. Zie ook de nieuwe site voor Vosonic (http://vosonic.d95.nl) en www.d95.nl. John, Foto John de Reuver Ubertip Dank voor de tip (PCM augustus) over het openen van twee vensters in de Windows Verkenner, om zo bijvoorbeeld de inhoud van twee verschillende drives te zien. U adviseert om hiervoor twee keer de Verkenner te openen en beide vensters verkleind naast elkaar op het scherm te zetten. Ook ik werk sinds jaar en dag met twee Verkenners naast of boven elkaar, dan wel trapsgewijs. Echter, mijn werkwijze is iets makkelijker: open tweemaal de Verkenner (klik met de rechtermuisknop op Start en kies Verkennen). Klik vervolgens met rechts op een vrij gedeelte van de taakbalk (het gedeelte naast de knop Start) en kies Vensters onder elkaar schikken of naast elkaar schikken. Dit kan ook met drie Verkenners. E. Gortzak About:blank In PCM augustus behandelt u het probleem van de blanco startpagina. Hierbij geven jullie een aantal voorbeelden hoe je het probleem kunt verhelpen. Helaas werken deze voorbeelden niet: je kunt aanpassen wat je wil in de regedit, maar about:blank zal gewoon weer terugspringen indien je de gegevens verandert. De about:blank is namelijk een hijack en is moeilijk te verwijderen. Deze hijacker maakt gebruik van 2 dll-bestanden: een zichtbare en een onzichtbare. De zichtbare dll verschijnt als een browser helper object in de HijackThislog (O2-item) en heeft een willekeurig gekozen naam. Andere kenmerken zijn de R0- en R1-entries in een hijackthislog. De dll-bestanden worden willekeurig gekozen. Er zijn verschillende methodes om deze hijacker te verwijderen, maar allemaal komen ze op hetzelfde neer: de verborgen dll-bestanden opsporen, de verborgen dll zichtbaar maken en de dll definitief van het systeem verwijderen. Met Ad-aware of CWShredder kun je de zichtbare dll-bestanden verwijderen. Met HijackThis kunt u de resterende entries fixen die nog naar deze hijacker verwijzen. Meer info staat op http://users.telenet.be/marcvn/spyware/1690483.htm, een site die ik heb gebruikt voor bovenstaande informatie en voor het verwijderen van de hijacker op mijn computer. Mark Hanssen, Meijel Giganieuws Mocht u binnenkort nog softwareprogramma's voor nieuwsgroepen gaan bekijken, denk dan ook eens aan Giganews. Versie 3 is aardig, maar versie 4 (ook al is dit nog maar een alpha-release) is zeer veel belovend. Ik gebruik hem al lange tijd en kan me geen andere voorstellen. Zie ook www.giganews-binary-newsreader.com. Ronald Leenheer Wifi lekkage Met veel genoegen heb ik uw artikel over lekkende wireless netwerken gelezen (PCM augustus). Zeker omdat ik sinds kort zelf een wireless netwerk heb was dit stuk meer dan welkom. Er moet me echter toch iets van het hart. Bij uw verhaal staat namelijk een mooie screenshot van de webinterface van de Thomson Speedtouch 570, het router/modem/accespoint dat KPN levert. Hierbij schrijft u dat dit modem standaard de wep-encryptie uit heeft staan. Dit is echter niet (meer) waar: al sinds 10 februari 2004 wordt het modem geleverd met een ingeschakelde wep-encryptie. M. van den Boom ***Bord 'Zoll, douane' uit artikel Legaal smokkelen, PCM juli, pagina 21 Duitsland net zo duur Vol interesse heb ik uw verhaal over legaal smokkelen (PCM juli) gelezen. Ik ben het helemaal met u eens dat consumenten vaak beter weten wat ze willen (en meer productkennis bezitten) dan menig verkoper. Zelf koop ik vaak via internet, dit schakelt de overheadkosten uit en als je een bekend merk koopt heb je toch je garantie. Ik ben echter wel nieuwsgierig naar hoe de auteur Ferdinand Sennema het voor elkaar krijgt online bij de groothandel naar de prijs te kijken. Immers, elke groothandel verbergt zijn prijzen voor de consument, omdat hij anders onmiddellijk kan zien wat de detaillist aan hem verdient. Overigens zal een reisje naar Duitsland ook niet veel voordeel meer opleveren. Was voorheen de prijs bij onze buren gemiddeld dertig procent lager, tegenwoordig zijn de Duitse prijzen gelijk getrokken met die in Nederland. Dit weet ik omdat ik al zo'n dertig jaar mijn professionele fotoapparatuur van Canon in Duitsland koop. Misschien dat er nu nog wel iets te vinden is wat in Duitsland goedkoper is, maar dan moet men wel snel zijn, dit duurt niet lang meer. C. van den Berg U hebt gelijk, ik heb een beetje (legaal) gesmokkeld. Een goede vriend van mij verkoopt computerapparatuur en ik kan dus via hem inkopen bij de groothandel. Dit gaat via een website en hiervoor heb ik de inlogcode gekregen. Op die manier kan ik dus alle inkoopprijzen vergelijken met de eindgebruikersprijzen. Dat de consumenten adviesprijzen in heel Europa uiteindelijk gelijk getrokken zullen worden (op btw-verschillen na) staat voor mij ook als een paal boven water. Dankzij internet en één munteenheid wordt de Europese markt in rap tempo volledig transparant. Dom Hoewel ik echt niet verschrikkelijk overdreven dom ben, word ik toch gek van jullie mijnenveger. Kan dat nu echt niet op een duidelijke manier worden uitgelegd, in plaats van de summiere uitleg die we nu krijgen? Richard Heijnen U vindt een uitgebreide uitleg in de Mijnenveger in Windows (Start, Programma's, Ontspanning). Ga hier naar Help en kies Zoeken. Hier kunt u uitgebreid lezen over de spelregels en vindt u ook tips voor slimme strategieën Onze regels De drie gedragsregels die uw columnist noemt in PCM juli gelden inderdaad voor de helpdesk. Omdat ik zelf op een helpdesk werk, kan ik het niet laten ook de andere kant te belichten. Regel 1: de klant heeft altijd ongelijk. Te vaak krijg ik te horen dat de gebruiker echt niets heeft gedaan en dat het probleem zich ' ineens' voordeed. Dat is vaak niet waar; meestal blijkt na onderzoek dat de gebruiker weldegelijk iets (onbewust) heeft gedaan waardoor het probleem werd veroorzaakt. De klant heeft dus niet altijd ongelijk, maar ook zeker niet altijd gelijk. Meestal heeft de klant er gewoon weinig verstand van. Regel 2: geef een klant nooit meer kennis dan hij al bezit. Ach, ik maak het ook vaak genoeg mee dat ik een gebruiker haarfijn uitleg wat hij moet doen, en dat hij week later terugkomt met de mededeling dat niets meer werkt. Sommige mensen kun je dus maar beter niet te veel kennis geven, is mijn motto. Regel 3: net doen of je de klant gaat helpen. Helaas is dit geen optie. Hoewel ik het soms wel graag zou willen, als weer die ene vervelende gebruiker een klein probleempje heeft. Arjen Nap ***zie beeld E-mailclients, PCM juli 2004, pagina 74 Wat?! Bij het lezen van uw vergelijking van verschillende mailclients (PCM juli) sloeg de schrik me om het hart. In de tabel met de gratis mailclients krijgt Outlook Express het predikaat PCM Keuze Beste Product! Het zal toch niet waar zijn dat Outlook Express als beste is getest? Gelukkig werd ik bij het lezen van de eindconclusie weer helemaal gerustgesteld: het zogenaamde zetduiveltje had uw logo op de verkeerde plaats gezet. In plaats van Outlook Express had de PCM Keuze Beste Product – geheel terecht – bij Thunderbird/Mozilla moeten staan. Edwin van Woerkens

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie