Luisterboeken bezig aan ongehoorde opmars

© CIDimport

Luisterboeken bezig aan ongehoorde opmars

Geplaatst: 6 juli 2006 - 03:07

Aangepast: 19 september 2022 - 13:01

Redactie ID.nl

Blinden en slechtzienden zijn niet meer de enige doelgroep op wie uitgevers van audioboeken zich richten. Ook kinderboeken (denk vooral aan de combinatie 'Harry Potter' en de achterbank van de auto) en literaire bestsellers komen steeds vaker als luistertitel op de markt.

Luisterboeken bezig aan ongehoorde opmars

Blinden en slechtzienden zijn niet meer de enige doelgroep op wie uitgevers van audioboeken zich richten. Ook kinderboeken (denk vooral aan de combinatie 'Harry Potter' en de achterbank van de auto) en literaire bestsellers komen steeds vaker als luistertitel op de markt. Uitgevers en boekwinkels zien de verkopen jaarlijks met tientallen procenten stijgen."Het omslagpunt voor de populariteit was eigenlijk het moment dat het eerste luisterboek van Harry Potter verscheen," zegt Dik Broekman van Uitgeverij Rubinstein. Het bedrijf is de oudste en grootste uitgever van audioboeken in Nederland. "We hebben 200 titels in ons assortiment en ik denk dat er dit jaar zo'n 60 nieuwe titels verschijnen op cd."

De luisterboekenmarkt is in opkomst, maar is in omvang niet te vergelijken met de 'papieren' boekenmarkt. Jaarlijks verschijnen er 20.000 nieuwe fysieke titels, terwijl er nog geen 500 Nederlandse audioboekentitels circuleren.

Uitgever Broekman: "Verkoopcijfers van De Da Vinci Code illustreren de verkoopverhouding tussen fysieke boeken en luisterboeken. Van Dan Browns boek ging ongeveer een half miljoen fysieke exemplaren over de toonbank in Nederland. Het audioboek werd zo'n 20.000 keer verkocht."

Volgende week verschijnt de luisterboekversie van Harry Potter, deel 6. Daarvan zullen er vermoedelijk ook zo'n 20.000 verkocht worden, denkt uitgeverij Rubinstein. De zomervakantie en het najaar zijn periodes waarin de meeste luisterboeken verkocht worden. ook dit jaar wordt in november weer de Week van het Luisterboek georganiseerd door de Nederlandse boekhandel.

Ook webwinkel Luisterboeken.nl merkt een groeiende belangstelling voor audioboeken. De site heeft een assortiment met 420 Nederlandstalige luisterboeken, waaronder 22 boeken die het bedrijf zelf uitgeeft. Een zegsman: "In een normale, rustige week verkopen we zo'n 100 luisterboeken. In drukke periodes, rondom vakanties en feestdagen ligt dat al snel 50 procent hoger. En ook in het aanbod zien we een explosie. De meest verkochte boeken zijn die in de categorieën Literair, Spanning en Kinderen tussen 8 en 12 Jaar."

Bron: Emerce

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten