Little Big Planet en Spore luiden nieuw games-era in

© CIDimport

Little Big Planet en Spore luiden nieuw games-era in

Geplaatst: 30 september 2008 - 09:09

Aangepast: 17 november 2022 - 08:45

Redactie ID.nl

Na Spore - de eerste game waarbij gebruikers op grote schaal zelf onderdelen van een spel kunnen creëren en delen - komt 24 oktober nu ook Little Big Planet van Sony uit, dat volgens een vergelijkbaar principe te werk gaat.

Na Spore - de eerste game waarbij gebruikers op grote schaal zelf onderdelen van een spel kunnen creëren en delen - komt 24 oktober nu ook Little Big Planet van Sony uit, dat volgens een vergelijkbaar principe te werk gaat. En daarmee lijkt een nieuw genre games geboren: de Community Generated Content Games ©.

Het zelf maken van bijvoorbeeld levels of maps vindt zijn oorsprong bij de first person shooters. Van games als Havoc (1997) en Unreal (1998) werden door de ontwikkelaars destijds de engines (de code waar het spel op draait) vrijgegeven, zodat fans zelf eigen maps (levels) en skins konden maken. Ook bij role playing games als Neverwinter Nights (2002) was het mogelijk om zelf levels te ontwerpen.

Over het algemeen was het zo dat deze fan-generated content wel gespeeld kon worden, maar eigenlijk los van het spel: geïntegreerd werd het niet. Daar kwam langzamerhand verandering in met de opkomst van massively multiplayer online role-playing games (mmorpg) als World of Warcraft. Hierin kun je, weliswaar op bescheiden schaal, zelf items maken en in het spel gebruiken. Denk daarbij niet aan complete levels, maar aan gebruiksvoorwerpen als kleding of zwaarden.

Games als Spore en nu dan Little Big Planet zijn eigenlijk de logische volgende stap in deze ontwikkeling. In deze community generated content games - cgcg's zoals we ze hier maar even zullen noemen, want een officiële naam bestaat tot zover wij weten nog niet - kunnen niet alleen onderdeeltjes, maar praktisch álles zelf gemaakt en in het spel gebruikt worden.

Draaide het bij Spore vooral om het vormgeven van creatures, in Little Big Planet kan alles vormgegeven worden. 'Creative gaming' noemt Sony het zelf. Niet alleen kan iedereen zijn eigen levels maken en die vervolgens via het PlayStation Network delen met anderen, ook kunnen alle voorwerpen in het spel gebruikt en gemod (aangepast) worden. Dat betekent dat ook de gameplay voor iedereen anders is.

Overigens is het einde van deze nieuwe trend nog lang niet in zicht. Zo is het een vurige wens van veel GTA-spelers om ooit nog eens ook een cgcg-versie van deze game te spelen: een groot, eindeloos Grand Theft Auto-universum waaraan iedereen eindeloos levels en nieuwe auto's kan toevoegen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten