Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Leraren wanhopig over toename internetplagiaat

Leraren slaan alarm over het feit dat steeds meer leerlingen complete werkstukken - tekst en plaatjes - van het internet halen en zonder schroom inleveren. Uit een recent onderzoek blijkt dat 58 procent van de leraren internetplagiaat als een groot probleem ziet.Ongeveer 28 procent van de leraren schat in dat minstens de helft van alle ingeleverde werkstukken gekopieerd zijn van het internet. Een leraar antwoordde dat een leerling het zo bont maakte dat het een werkstuk inleverde waarin de webadvertenties nog stonden.

Internetplagiaat is een groot probleem voor leraren omdat het moeilijk te zien is. Leraren moeten veel tijd besteden aan het zoeken op het internet naar mogelijk gestolen werkstukken. Volgens een leraar is het bij sommige niet al te slimme leerlingen makkelijk te zien dat ze tekst van het internet hebben gekopieerd omdat de schrijfstijl halverwege het werkstuk verandert. Maar bij slimme leerlingen is het nodig dat een leraar veel tijd besteedt aan het surfen over het internet op zoek naar de bron van het plagiaat.

Het aanpakken van het probleem wordt bemoeilijkt omdat veel leerlingen niet het verschil weten tussen internetplagiaat en internetonderzoek.


Bron: VNUnet

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie