Testen
Veel gebruikers verliezen hun concentratie wanneer ze rijden met de autonome functies aan, waardoor het langer duurt voor zij kunnen ingrijpen wanneer er iets mis gaat. Andere gebruikers proberen juist actief om de auto-pilot zo uitgebreid mogelijk te testen - soms op niet helemaal slimme wijze:Over the air
Tesla presenteerde de auto-pilot vorige week. Het gaat om een software-update die naar alle Tesla's van dit moment worden gestuurd - zowel de Model S als de Roadster en de nieuwe Model X. De auto-pilot neemt een aantal functies van de auto over, zoals het wisselen van rijbaan of het automatisch inparkeren. De auto wordt er niet volledig autonoom mee.Bèta
Gebruikers moeten daarom goed opletten als zij in de auto stappen, maar laten we wel wezen: Als Elon Musk je belooft dat hij je auto zojuist autonoom heeft gemaakt hou je je handen niet altijd meer op 10 voor 2.
Is een waarschuwing genoeg?
Er is ook nogal wat kritiek op het updateproces. Er werd weliswaar een disclaimer verstuurd met de software-update, maar hoe vaak lees je nu helemaal release notes van zo'n update?Ter illustratie: Dit is de melding die gebruikers kregen voordat zij de update konden gebruiken. Is dat genoeg?
Discussie over verantwoordelijkheid
De auto-pilot-functie doet opnieuw de discussie oplaaien over wie er verantwoordelijk is voor het besturen van een (semi-)autonome auto. Tesla zegt zelf dat de bestuurder in de eerste plaats zelf verantwoordelijk is, maar de logische vraag is wel hoe duidelijk Tesla dat moet aangeven.En buiten dat: Moet je gebruikers wel de mogelijkheid geven om software te bèta-testen als dat gebeurt in tonnen zware machines van staal die met hoge snelheid op elkaar af rijden?