Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Kredietcrisis goed voor professionele netwerkdiensten

Bedrijven wereldwijd worden hard geraakt door de kredietcrisis. Veel mensen wiens baan op de tocht staat, gaan op internet op zoek naar een nieuwe baan. Professionele netwerkdiensten als Xing en LinkedIn zien hun ledenaantal in rap tempo stijgen.De werkeloosheid in de VS is de hoogste in veertien jaar. En volgens de internationale vacaturesite Monster is online recruitment het laagste in drie jaar tijd. Ook in Europa neemt de werkeloosheid toe. Sinds de financiële crisis zien de grootste professionele netwerkdiensten hun dataverkeer hard stijgen.

LinkedIn heeft in september 25 procent meer aanmeldingen verwerkt dan de dienst had verwacht. LinkedIn krijgt er op dit moment elke seconde een nieuwe gebruiker bij. Sinds begin dit jaar is het aantal gebruikers op LinkedIn gestegen van 18 miljoen naar 31 miljoen. Vooral mensen werkzaam in de financiële wereld, de media, educatie en technologie schrijven zich massaal in op zoek naar een kruiwagen die hen aan een nieuwe baan helpt.

LinkedIn maakt geen financiële cijfers bekend, maar analisten schatten de totale opbrengsten in de markt van professionele netwerkdiensten op $170 miljoen. Professionele netwerkdiensten onderscheiden zich van sociale netwerkdiensten als MySpace en Facebook door een zakelijkere vormgeving en door gebruikers meer controle te geven over hun online profiel.

Ook wervings- en selectiebureaus worden hard getroffen door de kredietcrisis. Doordat bedrijven mensen op straat zetten in plaats van aannemen, lopen de bureaus veel inkomsten mis. Volgens analisten hebben wereldwijd alleen al in de financiële sector 150.000 mensen hun baan verloren door de kredietcrisis. De verwachting is dat dit aantal de komende maanden flink zal oplopen wanneer ook andere sectoren de gevolgen van de crisis voelen.

Ondanks dat het aantal gebruikers stijgt, lukt het LinkedIn niet om meer winst te maken. De netwerkdienst moest vorige maand 36 mensen ontslaan; tien procent van het totale aantal werknemers.

Zowel LinkedIn als Xing bieden gebruikers een betaald abonnement aan op de dienst. Xing heeft 6,5 miljoen gebruikers, waarvan een half miljoen een betaald abonnement van 5,95 euro per maand betaalt. Xing merkt dat door de kredietcrisis meer gebruikers besluiten om een betaald abonnement op de dienst te nemen zodat ze nog maar mogelijkheden krijgen om een nieuwe baan te vinden. Xing heeft geen schulden en meer dan 40 miljoen euro in de kas. Xing verwacht dat het 2008 kan afsluiten met een winststijging van 77 procent of meer. Het is dan ook niet vreemd dat bedrijven als Microsoft en News Corp interesse hebben getoond in de professionele netwerkdienst.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie