''Kleine ondernemer'' krijgt hulp bij aankoop PC

Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland, heeft vandaag namens de Stichting OndernemersPC het keurmerk ‘OndernemersPC' gepresenteerd. Dit keurmerk helpt ondernemers in het kleinbedrijf bij het maken van de juiste keuze voor een zakelijke PC op basis van software- en hardwarecriteria. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat ruim 16% van de ondernemers in het kleinbedrijf, zo'n 100.000, ooit een ‘verkeerde' PC heeft aangeschaft. Stichting OndernemersPC streeft ernaar het keurmerk uit te laten groeien tot ‘standaard' voor PC's voor ondernemers.

Tot dusver hebben de branche¬vereniging Nederlandse Computer Winkels (NLCW) en IT-leveranciers Acer, Fujitsu Siemens, Lenovo, Microsoft en Toshiba zich aangesloten bij de Stichting. Het aantal partners zal in de toekomst verder worden uitgebreid.

Een PC met het OndernemersPC keurmerk voldoet aan specifieke eisen voor hard- en software. Ondernemers willen bijvoorbeeld documenten of klantgegevens eenvoudig structureren en beheren, zelf marketingmaterialen vervaardigen of de PC in een netwerk plaatsen. Met software voor consumenten is dit vaak niet mogelijk. Omdat de software ontwikkeld voor ondernemingen zwaarder en groter is in omvang, zijn zwaardere hardwarespecificaties vereist om de PC probleemloos te laten draaien. Het keurmerk is een indicatie voor de ondernemer dat hij met een PC een goede investering doet.

Loek Hermans: "Altijd, maar juist nú, is het voor kleinere ondernemingen van belang dat een grote investering zoals de aankoop van een PC zich optimaal terugbetaalt in termen van efficiency-verbetering en verhoging van de productiviteit. Wanneer een PC niet aan de verwachtingen voldoet is dat niet alleen een enorme teleurstelling, maar ook een financiële strop. Reden waarom MKB Nederland dit initiatief van harte ondersteunt."

Vrouwen meer moeite met aankoop
Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna een kwart van de ondernemers (23%) moeite heeft met het maken van de juiste keuze voor een PC. Daarbij gaat het vaker om vrouwelijke (28%) dan om mannelijke ondernemers (18%). Als vervolgens hulp wordt ingeschakeld, laat bijna 40% zich leiden door het advies van een vriend of familielid ‘met verstand van computers'. Vrouwelijke ondernemers (53%) doen dit vaker dan hun mannelijke collega's (33%). Daarentegen laten vrouwen(12%) zich minder vaak door een adviseur in de winkel adviseren dan mannen (22%).

Criteria: hardware en prijs
De belangrijkste aspecten bij de aankoop van een PC blijken hardware prestaties (76%) en prijs (70%). Daarna volgt de software die op de laptop of desktop staat (51%).

Naar verwachting is het keurmerk vanaf de zomer 2009 zichtbaar in de winkels. Tot die tijd kunnen ondernemers via stichtingondernemerspc.nl advies inwinnen over de minimale software- en hardwarecriteria die van belang zijn voor hun bedrijf.

Andere partijen en leveranciers van hardware en software zijn van harte welkom om zich aan te sluiten bij de Stichting OndernemersPC. Vale: "Hoe meer leveranciers zich achter het keurmerk scharen, hoe beter we die ondernemer van dienst kunnen zijn."

Het onderzoek is in de periode van 9 tot 15 februari 2009 uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Stichting OndernemersPC. 538 Ondernemers uit het kleinbedrijf namen deel aan het onderzoek.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten