'Klein sociaal netwerk heeft actievere gebruiker'

Leden van kleine en afgesloten online netwerken zijn veel actiever dan leden van grote netwerken als MySpace of Hyves. Gemeenschappen waar de interesses, achtergrond of het geslacht van leden veel overeenkomsten vertonen, laten ook een hogere betrokkenheid zien.Hoe intiemer een online sociaal netwerk, hoe actiever de leden.

Die conclusie trekt het Amerikaanse Communispace op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf deed onderzoek onder bijna 26.000 leden van 66 afgesloten online gemeenschappen met een gemiddelde grootte van tussen de 300 en 500 leden. Communispace vergeleek het gedrag van de leden van de kleine netwerken, met het gedrag van leden van grote netwerken als MySpace.

Eén van de resultaten van het onderzoek is dat 86 procent van de leden van kleine netwerken getypeerd kan worden als actief; zij leveren regelmatig bijdragen in de vorm van bijvoorbeeld reacties, blogpostings en uploads van foto's of video's. Een percentage van 14 procent is zeer passief. Het percentage van ‘heel actieve leden' ligt bij de grote online netwerken volgens de onderzoekers op zo'n één procent. De overige 99 procent is zeer passief bij de grote netwerken.

"Grote gemeenschappen trekken in zijn totaliteit meer bezoekers, maar zijn niet het antwoord voor marketeers die op zoek zijn naar een grotere betrokkenheid van klanten," zegt Julie Wittes-Schlack van Communispace.

Communispace is een bedrijf dat in opdracht online netwerken ontwikkelt en faciliteert; met name voor grotere merken. De onderzoeksresultaten passen goed in het straatje van de opdrachtgever.

Verschil tussen man en vrouw
Een grotere homogeniteit van de leden, bevordert de participatie, aldus Communispace. Mannen of vrouwen zijn bijvoorbeeld actiever in een netwerk met uitsluitend mannen of vrouwen dan in een netwerk waarin beide geslachten zijn vertegenwoordig. Een zelfde verhaal gaat op voor netwerken met mensen van een zelfde culturele achtergrond.


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten