Microsoft heeft naast het gebruik van de Kinect voor gaming, nog veel meer plannen met het bewegingen detecterende invoerapparaat.

Volgens Graig Mundie, Microsofts chef research, is de Kinect het begin van een nieuwe manier om met computers te communiceren. De afgelopen vijfentwintig jaar heeft het computergebruik zich voornamelijk beperkt tot het typen van tekst met een toetsenbord en het aanwijzen en klikken op symbolen op het scherm met een computermuis, via de grafische gebruikers interface (gui).

De Kinect, een uitbreiding voor de Xbox game console voor 150 euro, is het begin van een nieuwe ontwikkeling: de natuurlijke gebruikers interface (NUI= natural user interface). Als computers die we gebruiken onze gesproken taal en handbewegingen begrijpen wordt het computergebruik een stuk menselijker. Volgens Graig Mundie is de Kinect de eerste verschijningsvorm van de volgende grote ontwikkeling in het computergebruik.

In navolging van het grote succes van de Nintendo Wii, is de Kinect is een groot verkoopsucces. Microsoft verkocht 8 miljoen Kinects in de eerste 60 dagen dat hij beschikbaar was. Volgens marktonderzoeker iSupply zijn er ongeveer 4,3 miljoen Playstation 3 gebruikers die het Sony alternatief voor de Kinect, de Move hebben aangeschaft. Dit maakt de Kinect tot de voorlopige winnaar op het gebied van spelbesturing met bewegingsdetectie.

Microsoft verwacht dat de dit jaar verkochte Xboxen vrijwel allemaal een Kinect hebben. Binnenkort introduceert Microsoft een software ontwikkelpakket (sdk) waarmee applicatieontwikkelaars toepassingen voor de Kinect op pc’s kunnen maken. Deze kit komt eerst voor academici en enthousiastelingen, die al begonnen waren met eigen ontwikkelingen door de Kinect software te hacken. Later volgt een versie voor commerciële toepassingen. Het succes van de Kinect toont aan dat er toekomst is voor de nieuwe manier van bedienen van een computer.  Wordt de Kinect de nieuwe computermuis?

Bron: Microsoft Research

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten