Jonge miljonair bestrijdt malaria met sociaal netwerk

De Britse entrepreneur die op zijn 17de een voetbalwebsite verkocht voor $40 miljoen heeft een sociale netwerkdienst gelanceerd dat moet helpen met de bestrijding van malaria. Tom Hadfield was 17 jaar toen hij zijn site soccer.net voor $40 miljoen verkocht aan het Amerikaanse sportnetwerk ESPN. De jonge miljonair wil echter niet op zijn lauweren rusten. Hij wil de kracht van sociale netwerken als Facebook en MySpace gebruiken om malaria te bestrijden. Elk jaar sterven er ongeveer een miljoen mensen aan de ziekte, vooral in Afrika.


Hadfield kwam op het idee voor MalariaEngage.org toen hij afgelopen zomer op reis was in Zambia. Daar zag hij het vernietigende effect dat de ziekte heeft op de bevolking. Iedereen die hij sprak in Zambia had een familielid of een kind verloren aan de ziekte. Hij besefte toen dat er meer in het leven was dan het bijhouden van voetbalscores.

Hadfield reisde door naar Dar es Salaam in Tanzania om met onderzoekers te praten die werken aan geneesmiddelen die malaria moeten bestrijden. Daar hoorde hij dat de ontwikkeling van geneesmiddelen wordt tegengehouden door een gebrek aan geld en mankracht. Hadfield was gechoqueerd dat er elke dag zoveel mensen sterven aan een ziekte die goed behandelbaar is.

Toen hij weer terug was in Groot-Brittannië en vertelde over zijn ervaringen in Afrika vroegen veel mensen hoe ze hem konden helpen. Op MalariaEngage.org kunnen mensen geld doneren aan zeven verschillende onderzoeksprojecten in Tanzania, zoals een project dat speciaal citroengras ontwikkelt dat de muskieten verdrijft.

Hadfield benadrukt dat het sociale netwerk niet om geld draait maar om connecties. Hoe meer mensen individueel meehelpen, des te sneller is de ziekte bestreden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten