Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Jeeves keert terug bij Ask.com

Jarenlang was butler Jeeves het gezicht van de zoekdienst Ask.com (die destijds AskJeeves.com heette). Maar om de concurrentie met Google aan te kunnen blijven gaan werd in 2006 besloten tot een facelift van de site, waarbij ook de butler sneuvelde. In 2006 werden vaste bezoekers langzaam voorbereid op het afscheid van Jeeves (gemodelleerdnaar een creatie van de schrijver P.G. Wodehouse).
Er verscheen een pensioenaankondiging, bezoekers konden hem een e-card sturen ter afscheid en op de site werd het logo aangepast: in plaats van een tot ieders dienst staande butler zagen bezoekers een plaatje van de butler die op een paard de horizon tegemoet reed.

De restyling tot Ask.com had niet echt het gewenste resultaat - inlopen op Google bleek een praktisch onmogelijke zaak. Na nog een aantal aanpassingen tussendoor keert Ask.com nu toch weer terug naar Jeeves. Aks.com zegt zelf dat de site zoektechnisch helemaal op de schop genomen is, en dat Jeeves vooral moet worden gezien als het kersje op de taart. Dat zal zeker meespelen - zo zetten internetters in 2006 zelfs een actie op touw om Jeeves te behouden - maar volgens deskundigen is Jeeves veel meer dan een simpel kersje en heeft het besluit van Ask.com alles te maken met de sterkte van een merk.

Als zoekmachine presteert Ask.com mét en zónder Jeeves even goed; alleen krijgt de site, wanneer Jeeves er weer 'in dienst' is, ineens een heel eigen karakter en is het niet een van de vele zoekmachines. De site wordt, kortom, weer herkenbaar. Wanneer ook datgene waar Jeeves vroeger goed in was - het beantwoorden van vragen, niet zozeer het oplepelen van een lijst zoekresultaten - in ere wordt hersteld, heeft de zoekmachine helemaal kans om een vaste groep gebruikers aan zich te binden. Heel prettig is in ieder geval al de lijst met verwante vragen die Jeeves ons na een zoekopdracht voorschotelt.

Op het moment van schrijven is Jeeves alleen op de Britse Ask.com te zien. Of en wanneer hij ook in Nederland zijn opwachting maakt, is nog niet bekend.

Geschreven door: Annemarie Korevaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie