In 2004 schetsten de journalisten Matt Thompson en Robin Sloan in de nepdocumentaire EPIC 2014 het volgende toekomstbeeld : Het jaar is 2014 en Googlezon - een machtige combinatie van zoekgigant Google en online winkel Amazon - heeft net de traditionele media om zeep geholpen.

In plaats van de traditionele media is er nu de computergegenereerde ‘Evolving Personalized Information Construct' (EPIC). EPIC is een online pakket dat bestaat uit nieuws, entertainment, blogs en verschillende webdiensten. EPIC wordt door Googlezon constant ververst met actuele content en aangepast aan de voorkeuren van de gebruiker.

In 2004 moesten de kijkers lachen om de nepdocumentaire. Het had wel wat weg van een aflevering van de tv-serie The Twilight Zone. Maar tegenwoordig lacht niemand meer. Het is pas 2007 maar Google's dominantie begint nu ook gevoeld te worden buiten het internet om.

Poort naar het internet
Elke maand gebruiken ongeveer 400 miljoen mensen Google's zoekveld om websites en informatie te vinden. De homepage van Google is voor velen de belangrijkste - en misschien zelfs enige - poort naar het internet. Doordat zoveel mensen Google gebruiken, weet Google ook beter dan welk bedrijf dan ook waar mensen naar zoeken en waar ze geïnteresseerd in zijn. Google kan specifieke advertenties plaatsen naast de zoekresultaten van de gebruikers en adverteerders staan dan ook in de rij om zaken te doen met de zoekgigant. Meer clicks is meer cash, is meer gebruikers, is meer clicks, is meer cash, is meer gebruikers, enzovoorts. 56 procent van alle zoekvragen wordt via Google gedaan.

On- en offline
Online adverteerders kunnen niet meer om Google heen. Google haalde vorig jaar $10,6 miljard binnen met online advertenties. Een stijging van maar liefst 73 procent vergeleken met 2005. Google's totale omzet van $144 miljard is meer dan de omzet van giganten als Times Warner, Viacom, CBS, advertentiereus Publicis Groupe en the New York Times bij elkaar.

Tot afgrijzen van bovenstaande bedrijven en andere offline mediabedrijven gebruikt Google nu zijn gigantische macht - en zijn gigantische besteedbaar inkomen van $11 miljard - om de traditionele mediamarkt te domineren. Google verkoopt advertenties in kranten, tijdschriften, radiouitzendingen en - als proef - sinds kort ook in televisieprogramma's.

Ook de huidige leiders in de softwaremarkt moeten op hun hoede zijn. In februari lanceerde Google een suite van online kantoorsoftware voor een fractie van de prijs die Microsoft vraagt voor zijn Office-suite. En telecombedrijven sloeg de schrik om het hart toen Google vertelde dat het interesse heeft om gratis draadloos internet te gaan aanbieden.

Pas het begin?
Google is zo groot, machtig en rijk dat het bedrijf bijna meteen elke markt domineert waar het instapt. En aan deze macht lijkt nog lang geen einde te komen. Sterker nog, hoogstwaarschijnlijk moet de echte dominantie van Google nog beginnen. Nog even en Googlezon kan realiteit zijn.


Video: EPIC 2014

Bron: www.businessweek.com

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten