Bij de introductie van de iPhone in China zouden er rijen en rijen met mensen buiten de winkels staan. Het lijkt er nu op dat deze mensen betaald kregen om te doen alsof ze de iPhone graag wilden, want de introductie kan met recht een flop genoemd worden.Apple wil erg graag zijn voet in de Chinese en Russische markt krijgen. Niet vreemd wanneer je je bedenkt dat dit de twee grootste groeimarkten zijn van het moment.

Maar de introductie van de Chinese iPhone is geenszins voorspoedig voorlopen -- en dat is vooral te wijten aan Apple, die weigert zijn smartphone aan te passen aan een andere markt.

Eerder werd al bekend dat de iPhone niet aansloeg in Japan. De reden: geen emoticons, geen betalingen met je mobieltje, je kon er zelfs niet eens een cell strap (versiering) aan hangen. Omdat Apple de iPhone niet aanpaste aan de Japanse markt, die duidelijk een andere behoefte had, werd niemand blij van de smartphone.

Hetzelfde gebeurt nu in China. Waar Apple bij de introductie van de iPhone in Amerika zo'n 140.000 exemplaren wist te verkopen, gingen er in China met moeite 5000 exemplaren over de toonbank. Apple weigert om de iPhone aan te passen aan Chinese standaarden: zo werkt de iPhone niet met de Chinese wifi-standaard en moet er betaald worden voor firmwareupdates, terwijl het toestel evenveel kost als in de rest van de wereld. China Unicom, de partner van Apple in China, doet alsof zijn neus bloedt en verwacht op korte termijn één miljoen klanten binnen te halen.

The Inquirer

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten