iPad verovert de mobiele computermarkt

Hoewel de iPad goed gezien kan worden als onderdeel van een compleet nieuw segment (de webtablet), zijn er mensen die claimen dat het gewoon een mobiele pc is. Dat de iPad het niet onverdienstelijk doet, blijkt uit cijfers van marktmonitor Canalys.Canalys schaart de iPad onder mobiele pc's en heeft het Amerikaanse marktaandeel van Apple's tablet berekend op 6 procent.

Dat is fors, voor een product dat nog geen half jaar in de schappen ligt. Canalys verwacht dat de tabletmarkt groeit naar 12,5 miljoen stuks voor het einde van 2010 en 66 miljoen voor het einde van 2014. Apple zal tot ver in 2011 zijn koploperspositie behouden.

iSuppli komt met andere schattingen; zo beweert dit analysebureau dat Apple dit jaar 12,9 miljoen iPads verkoopt (en daar moeten alle andere tablets dus nog bij opgeteld worden). Het aantal iPads stijgt in 2011 naar 37 miljoen en in 2012 naar 50 miljoen. De enige beperkende factor voor het succes van de iPad is de productiecapaciteit, volgens iSuppli.

Canalys denkt dat tablets en netbooks de komende tijd nog vredelievend zullen samenleven. De overlap valt volgens het bureau wel mee, al streven tablets in 2012 de netbooks in aantallen voorbij.

Webwereld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten