iOS 9 zorgt bij sommige gebruikers voor geen mobiel internet

iOS 9 zorgt er bij sommige iPhone-gebruikers voor dat zij geen mobiel internet hebben. Het besturingssysteem overschijft bij bepaalde providers de apn waardoor gebruikers die handmatig moeten instellen.

Dat is in ieder geval het geval bij bepaalde Ziggo-abonnees, en andere providers waarschuwen dat klanten mogelijk met hetzelfde probleem te kampen krijgen.

Apn's overschreven

iOS 9 overschrijft private apn's, waarmee gebruikers op een bepaald netwerk kunnen komen. De meeste grote providers, zoals Vodafone, maken gebruik van standaard-apn's die bij de installatie van iOS 9 gewoon blijven geïnstalleerd.

Handmatige apn

Bij handmatig ingestelde apn's kan de overstap een probleem opleveren. Sommige kleine providers maken gebruik van zulke apn's, die gebruikers dan zelf moeten instellen wanneer zij online willen met hun toestel. Dat moet in sommige gevallen ook bij zakelijke abonnementen.

Oplossing

Er zijn nog geen officiële meldingen van providers dat de overstap zorgt voor niet werkend internet. Wel erkent Apple dat iOS 9 handmatige apn's overschrijft, en dat het werkt aan een oplossing. Gebruikers kunnen in ieder geval zelf op de website van hun provider kijken hoe zij hun apn handmatig moeten instellen, als zij geen bereik hebben.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten