Internet heeft weinig invloed op koopbeslissing

Veel mensen gebruiken het internet om informatie te zoeken over producten waar ze in geïnteresseerd zijn. Maar als ze advies willen dan luisteren ze vooral naar vrienden, kennissen en verkopers. Het onderzoek keek naar het gedrag dat consumenten vertonen wanneer ze muziek, een mobiele telefoon of een huis willen kopen. Het internet speelt bij de aankoop van deze producten bijna geen rol als adviseur.


Het internet helpt mensen vooral om te kiezen in welke producten ze absoluut niet zijn geïnteresseerd. Maar wanneer mensen advies willen over een te kopen product dan luisteren ze liever dan bekenden of verkopers in winkels. Ze gaan vervolgens het internet op om de beste deals te vinden.

Ongeveer tien procent van de mensen die een huis of een mobiele telefoon willen kopen, zegt dat het internet hun aankoopbeslissing heeft bepaald. Bij muziek ligt dit percentage op zeven procent. Maar 22 procent van de mensen die muziek kopen, en 12 procent van de mensen die een mobiele telefoon kopen, heeft het product via het internet aangeschaft. De meeste mensen gaan nog steeds naar de winkel toe om de cd of het mobieltje te kopen.

Mensen laten op het internet ook amper een reactie of een waardering achter wanneer ze online een product hebben aangeschaft. Mensen willen zo graag het product uitproberen dat ze vergeten feedback te geven. Hierdoor worden de reacties op productrecensiesites gedomineerd door een vocale minderheid wiens mening over een product niet representatief is.


Bron: Sydney Morning Herald
© 2008 AP DIGITAL

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten