Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Huizen veel, auto's weinig online gezocht

Koopwoningen en vakanties worden vooral gezocht via het internet. De zoektocht naar een auto verloopt voor de meerderheid van consumenten vooral via de dealer. Dat blijkt uit onderzoek van de Postbank.nl, dat een reeks vragen aan haar bezoekers voorlegde.Reisbureaus hebben het meest te maken met de concurrentie van het internet.
Meer dan tweederde van de gepeilde bezoekers op postbank.nl zoekt een vakantie op internet. Slechts 15% zoekt in de eerste plaats via het reisbureau. Ook makelaars voelen de hete adem van het internet - in ieder geval tijdens de oriëntatiefase. Nog maar een kwart van de respondenten zou bij de zoektocht naar een koophuis eerst de makelaar benaderen. 62% surft liever vanuit zijn luie stoel. Door het internet moet het bij de filialen van reisbureaus en makelaars stiller zijn geworden - er zijn minder klanten die alleen kijken en (nog) niet kopen. Bij het kopen van een auto bezoekt een meerderheid van de respondenten bij voorkeur de showroom.

Geen vakantietestrit
Consumenten zoeken anders naar een vakantie of huis dan naar een auto. Dat het internet zo'n grote rol speelt bij het zoeken naar een vakantie komt onder andere doordat het niet mogelijk even een bezichtiging te doen of een testrit te maken, zoals bij een huis of auto. Omdat uitproberen toch niet mogelijk is, is de stap naar internet sneller gezet. Daarnaast werken prijsvechters onder de vliegmaatschappijen vooral via internet.

Goed te vergelijken?
Dat bij de zoektocht naar auto's internet minder gebruikt wordt dan bij de zoektocht naar woningen, is op het eerste gezicht opmerkelijk. Auto's kennen een beperkt aantal modellen, terwijl er huizen zijn in alle soorten en maten. Auto's laten zich dus in principe makkelijker vergelijken dan huizen. Toch vindt de huizenjacht in eerste instantie vooral per internet plaats en het zoeken naar auto's juist niet. Misschien verklaart juist de (on)vergelijkbaarheid het verschil. Huizenkopers willen weten wat zij kunnen kopen voor een bepaald bedrag en snuffelen daarom rond op internet. Juist omdat er zoveel smaken zijn, heeft dat oriënteren zin.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie