Hoge inflatie, toch vraag naar gadgets

© CIDimport

Hoge inflatie, toch vraag naar gadgets

Geplaatst: 1 september 2008 - 09:09

Aangepast: 17 november 2022 - 08:46

Redactie ID.nl

Fabrikanten van consumentenelectronica bereiden zich voor op zware tijden. De fabrikanten hopen echter dat tegen alle economische verwachtingen in, consumenten toch hun apparatuur inruilen voor nieuwere en betere modellen. Wanneer consumenten minder besteedbaar inkomen hebben, dan stoppen ze vaak met het kopen van dure luxeproducten.

Fabrikanten van consumentenelectronica bereiden zich voor op zware tijden. De fabrikanten hopen echter dat tegen alle economische verwachtingen in, consumenten toch hun apparatuur inruilen voor nieuwere en betere modellen.

Wanneer consumenten minder besteedbaar inkomen hebben, dan stoppen ze vaak met het kopen van dure luxeproducten. Maar producten die de levens van consumenten veraangenamen blijven in trek. Navigatiefabrikant TomTom gaat er daarom van uit dat consumenten in Europa en de VS zijn navigatieapparaten blijven kopen. Winkeliers zijn echter minder positief. Zij nemen in de aanloop naar de aanstaande feestdagen een afwachtende houding aan en kopen niet klakkeloos elk nieuw product in.

Analisten waarschuwen dat de markt van elektronica wereldwijd slecht gaat en dat de situatie in Europa nog slechter is. Door de economische recessie in de VS, de hoge olieprijzen en daardoor een hoge inflatie houden zowel consumenten als winkeliers de hand op de knip. De verkopen in de detailhandel zijn historisch diep gedaald. Analisten verwachten dat de verkoop van digitale televisies dit jaar zo goed als stil komt te liggen. Alleen fabrikant LG is redelijk positief ingesteld. LG ziet niet dat consumenten naar goedkopere merken overstappen nu ze minder geld hebben te besteden. LG verwacht een prijzenoorlog in de digitale-televisiemarkt omdat alle aanbieders azen op de paar euro in de portemonnee van de consument.

Toshiba roept televisiefabrikanten op om niet de prijzen van LCD-TV's te verlagen om er zodoende meer van te verkopen. De fabrikanten kunnen beter proberen de televisies goedkoper te produceren dan hun winstmarges te verkleinen.

De meeste fabrikanten van consumentenelektronica weten in deze onzekere tijd niet precies wat consumenten gaan doen en waar ze hun geld aan gaan spenderen. Toch verwachten de meeste fabrikanten dat de verkoop meer dan tien procent zal groeien. Sony wijst er op dat tijdens de Amerikaanse recessie in de 30er-jaren van de vorige eeuw het bioscoopbezoek naar recordhoogte steeg. Eenzelfde fenomeen doet zich nu weer voor. Ondanks de barre tijden blijft de verkoop van dure Blu-ray spelers stijgen en ook dure HD-televisies blijven het goed doen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten