Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

HERCULES 16/12 FW

BUDGETVRIENDELIJKE AUDIO-OPLOSSING VOOR THUIS EN ONDERWEG

Er is een merkwaardige evolutie aan de gang die muzikanten alleen maar kan plezieren. Zowel software als hardware voor muziekstudio's wordt steeds goedkoper, terwijl de kwaliteit ervan sterk toeneemt. Een mooi voorbeeld daarvan is de gloednieuwe geluidskaart van Hercules, de 16/12 FW die eerder dit jaar op de Frankfurter Musik Messe werd gedemonstreerd en binnenkort de winkel ligt. FW staat voor firewire en de drivers in de doos wijzen erop dat deze 16 inputs en 12 outputs kaart zowel voor Windows als Mac geschikt is. Bij het ter perse gaan waren de drivers voor de Mac nog niet klaar, maar op onze XP-machine verliep de installatie in ieder geval perfect. Dankzij de firewire-aansluiting hoeft u de pc niet open te schroeven om de kaart aan te sluiten. Bovendien zorgt de firewire- connectie ervoor dat u deze audio-oplossing in combinatie met uw notebook kunt gebruiken. Geen firewire op uw pc? Er zit een firewire pci-hostadapter in de doos. De installatie gaat snel en zonder omwegen; onze audiotoepassingen herkennen de kaart meteen. Via de software – in ons geval Cubase SX – kunnen we makkelijk de in- en uitgangen selecteren. We kunnen opnemen bij een maximale kwaliteit van 24-bit/96 KHz op alle kanalen. De a/d- (analoog/digitaal) en d/a-converters zijn van bijzonder goede kwaliteit. Natuurlijk zijn er betere op de markt, maar in deze prijsklasse kent de 16/12 FW voorlopig geen meerdere. IN- EN UITGANGEN De connectoren op voor- en achterkant zijn van goede kwaliteit en ze zijn goed bevestigd. De twaalf uitgangen bestaan uit acht met goud belegde gebalanceerde of niet-gebalan- ceerde jacks en vier spdif-uitgangen (zowel optisch als coaxiaal). Wat inputs betreft zijn er tien gewone jackaansluitingen (gebalanceerd en niet-gebalanceerd), twee comboconnectoren en vier digitale ingangen (optisch en coaxiaal). De combo-connectoren kunnen zowel voor jacks als voor xlr-connectoren gebruikt worden. Daardoor kunt u werkelijk met alle soorten audiosignalen werken. De gebalanceerde ingangen zijn bijvoorbeeld ideaal als u lange kabels wilt gebruiken; gebalanceerde ingangen hebben minder last van 'hum' en dat wilt u tenslotte niet hebben in uw opname. De twee combo-ingangen zijn ook bijzonder geschikt voor het rechtstreeks inpluggen van gitaren. Alleen jammer dat de twee kleine draaiknopjes geen duidelijke indicatie hebben van de stand waarin ze staan. Instellen met precisie is dus niet makkelijk. De xlr-connectoren kunnen ook 'gepowered' worden. Deze zogeheten phantom poweredingangen zijn ideaal voor microfoons die 48 volt nodig hebben. We hadden echter graag een ledje gezien dat ons waarschuwt of de stroom aanstaat. Ook handig zijn de twee midi-connectoren waarmee u 2X 16 midi-kanalen kunt aanspreken vanuit uw software. Alleen een beetje vreemd – en dat is vaak zo bij dit soort producten – dat midi 1 aan de voorkant zit en midi 2 aan de achterkant. DUIDELIJKE INTERFACE De Nederlandstalige handleiding geeft een duidelijk overzicht van de werking en de gebruikte componenten. Leken worden ingewijd in de wereld van opnametechniek en leren via de setupconsole de geluidskaart in te stellen. De interface van de 16/12 is duidelijk en gestructureerd. U kunt al uw instellingen bewaren, zodat u die met één muisklik weer kunt oproepen. Ideaal als u de kaart zowel thuis in de studio als live wilt gaan gebruiken. CONCURRENTIE? Er zijn heel wat fabrikanten die gelijkwaardige producten bieden in een (veel) hogere prijsklasse. Het verschil zit hem vooral op het niveau van de gebruikte ad/da-convertoren. Eén van de concurrenten van de 16/12 is de EMU-1820 van Creative. Het voordeel van de Creative is de meegeleverde pci-kaart die een deel van de processing op zich neemt. Maar die pci-kaart is tegelijkertijd ook een nadeel,want de EMU-1820 sluit u niet aan op een notebook en zeker niet op een Mac. De Hercules 16/12 FW is een budgetvriendelijke audio-oplossing voor zowel hobbyisten als (semi-)professionals. De Nederlandstalige handleiding geeft bruikbare tips over opnametechniek. Hercules stopt een pci-hostadapter in de doos én een aantal software-toepassingen zoals een volledige – weliswaar speciale – versie van Live (Ableton) en Steinberg Cubase LE. De kaart heeft een paar kleine gebreken, zoals de weinig precieze draaiknoppen, een ontbrekend ledje en een externe voeding. Al met al is de 16/12 FW een aanrader voor de veeleisende muzikant die met een beperkt budget zowel thuis als onderweg kwaliteitsopnames wil realiseren. PCM CONCLUSIE De Hercules 16/12 FW is een budgetvriendelijke audio-oplossing voor zowel hobbyisten als (semi-)professionals. De Nederlandstalige handleiding geeft bruikbare tips over opnametechniek. Hercules stopt een pci-hostadapter in de doos én een aantal software-toepassingen zoals een volledige – weliswaar speciale – versie van Live (Ableton) en Steinberg Cubase LE. De kaart heeft een paar kleine gebreken, zoals de weinig precieze draaiknoppen, een ontbrekend ledje en een externe voeding. Al met al is de 16/12 FW een aanrader voor de veeleisende muzikant die met een beperkt budget zowel thuis als onderweg kwaliteitsopnames wil realiseren. Prijs: € 699 Leverancier: Hercules, 030-6629125 Info: www.hercules.com

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie