Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Help internet, koop Google-aandelen

Privacy-kritiek op zoekmachine is niet alleen dom, maar schadelijk voor het hele internet

Nog nooit heb ik een koopadvies voor aandelen gegeven en niet alleen omdat ik er zelf niets van bak op de beurs. Ik vind dat journalisten zich op principiële gronden ver moeten houden van de beïnvloeding van financiële markten. We hebben als beroepsgroep immers al macht genoeg in publicitaire zin. Om diezelfde reden koop ik geen aandelen in bedrijven waarover ik schrijf en beperk ik me meestal tot saaie beleggingsfondsjes. Toch wil ik u adviseren om aandelen Google aan te schaffen zodra dat mogelijk wordt. Ik zal hetzelfde doen. Niet omdat het een financieel zinvolle investering is. Integendeel; uw geld bent u vermoedelijk kwijt. De verhouding tussen beurskoers en winst is bij internetaandelen nog altijd dusdanig opgeblazen dat ook deze mini-tulpenmanie op enig moment zal inzakken. Nee, dit gaat om meer dan geld. Uw belegging in Google kan helpen internet leefbaar te houden. Dat zit zo. Het succes van Google is kwetsbaar. Wie herinnert zich nog de zoekmachine Alltheweb? Korte tijd werd deze beschouwd als het beste wat er op zoekgebied te vinden was. Op dit moment is Google oppermachtig, enkel vanwege betere technologie. Waar softwarefabrikanten het voordeel hebben dat klanten om financiële en praktische redenen als compatibiliteit niet zomaar zullen overschakelen naar een concurrent, is het wisselen van zoekmachine met één klik op de bookmark-knop voor elkaar. Daaruit volgt dat Google erg op zijn hoede moet zijn voor andere bedrijven die proberen de Google-hegemonie te ondergraven. Een van die bedrijven is Microsoft, dat de aanval vermoedelijk op grote schaal gaat inzetten. Topman Steve Ballmer heeft recent toegegeven dat het niet ontwikkelen van eigen zoektechnologie een strategische vergissing was. Microsofts eigen zoekmachine gebruikt daarvoor informatie van LookSmart. De ontboezeming van Ballmer belooft weinig goeds voor Google, want het laat zich aanzien dat Microsoft nu op alle mogelijke manieren gaat proberen de achterstand in te halen. Microsoft kennende zal dat niet louter gebeuren door een beter product te proberen aan te bieden, maar ook door gebruikers van Internet Explorer met zachte hand te dwingen van de Microsoft-zoekmachine gebruik te maken. Het is om deze reden dat Google probeert de concurrentie een stap voor te zijn, bijvoorbeeld door nieuwe diensten te ontwikkelen zoals Orkut en Gmail. Orkut, een dienst waarmee je vrienden kunt maken, is eerder in deze column beschreven. Voor Gmail geldt dat niet. Google wil via Gmail gratis e-mail aanbieden en gebruikers 1 GB aan opslagruimte geven. Daarmee zet Google de tegenaanval in op Microsofts Hotmail. Als Google ook nog een chatdienst begint die de concurrentie aankan met het populaire programma MSN Messenger, weet het Microsoft wellicht in de verdediging te dringen, in plaats van omgekeerd. Helaas heeft de privacybeweging, wellicht bij gebrek aan betere dingen om zich druk over te maken, besloten tot een heuse vendetta tegen Gmail. Privacygroepen zijn niet blij met Google's plan om de e-mails te laten scannen door computers die vervolgens bijpassende advertenties zullen tonen. Dit proces is vergelijkbaar met automatische viruscontroles en er komt geen mens aan te pas. De inhoud van de gescande mails blijft dus geheim. Daarbij komt nog dat Google een uitstekende reputatie heeft opgebouwd als een bedrijf met hart voor digitale burgerrechten. Bovendien heeft Google beloofd om de privacy van Gmail-gebruikers te respecteren. Met de beursgang in het vooruitzicht heeft het bedrijf er geen enkel belang bij om niet te doen wat het belooft. Privacyorganisaties zien dat anders. En in hun heksenjacht dreigen ze het succes van Gmail te frustreren en daarmee de toekomst van Google. Het vervolg laat zich raden. Wanneer Microsoft straks Google verdringt, net zoals het dat ooit deed met Netscape, Sun Microsystems, Real Networks en zo nog wat bedrijven, kunt u de privacybeweging daar straks hartelijk voor bedanken. Microsoft zal uw privacy immers nooit schenden en na het vernietigen van Google ook niet proberen om van internet een grauwe, door Microsoft gedomineerde eenheidsworst te maken. Geen fijn idee? Verruil dan het bedankje voor de privacybeweging voor een aandeel in Google en een account bij Gmail, en bewijs zo de pluriformiteit op het internet een grote dienst.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie