Heeft Live Search Cashback nut voor Microsoft?

Gebruikers krijgen met Microsofts CashBack-programma leuke kortingen bij online winkels. Ook adverteerders zijn blij met het programma. Maar is zijn CashBack-programma ook interessant voor Microsoft zelf? Waarschijnlijk niet.Microsoft startte in mei met zijn CashBack-programma. Deelnemers krijgen kortingen op de producten bij aangesloten online winkels. Wanneer een deelnemer $5 heeft verdiend aan kortingen dan stort Microsoft het geld opzijn bankrekening. Het CashBack-programma kost Microsoft veel geld.

Het is de bedoeling dat het programma Microsofts marktaandeel in de lucratieve online zoekmarkt verhoogt. Op dit moment is Google nog steeds het dominante mannetje.

De website van CashBack krijgt gemiddeld 4,5 miljoen unieke bezoekers. Het aantal producten waar deelnemers kortingen op krijgen ligt rond de 1,3 miljoen. Volgens Microsoft doen in de VS 20 van de 50 grootste online winkels mee en 140 van de 500 grootste offline winkels. Maar het programma is voor Microsoft geen succes als er veel consumenten en bedrijven aan meedoen, maar wanneer het marktaandeel verovert. Microsoft-baas Steve Ballmer heeft eerder laten weten dat de enige reden dat zijn bedrijf is gestart met het programma is om marktaandeel bij concurrent Google weg te halen. Ballmer verwacht dat dit lang gaat duren en veel geld gaat kosten.

Microsoft geeft geen verifieerbare cijfers over het aantal commerciële zoekvragen op zijn Live Search zoekdienst. Maar volgens analysbureau comScore is het marktaandeel van Microsoft afgenomen van 9,2 procent in juni naar 8,9 procent in juli. Ook analysebureau Hitwise heeft somber nieuws voor Microsoft. Volgens Hitwise had Microsoft in de Amerikaanse zoekmarkt in juli een marktaandeel van 5,36 procent. In juni was dit nog 5,46 procent en vorig jaar augustus 8,79 procent.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten