Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

HDTV verdrievoudigt in de komende vier jaar

Uit een onderzoek ban Informa Telecoms & Media blijkt dat het aantal HDTV's tegen 2011 verdrievoudigd is. De belangrijkste reden voor de sterke toename is dat de prijs van HDTV's sterk afneemt waardoor de meeste consumenten er eentje kunnen veroorloven.

Andere redenen dat consumenten hun oude tv's inruilen voor een HDTV zijn de high-definition beeldkwaliteit, de trendy vormgeving van de toestellen en de mogelijkheid om een HDTV aan de muur te hangen.

Het aantal huishoudens wereldwijd dat op dit moment via een HDTV televisieprogramma's bekijkt is 48 miljoen. Dit aantal is in 2011 gegroeid tot 151 miljoen huishoudens. Dit is nog steeds een fractie van het totaal vergeleken met de 1,2 miljard huishoudens die op dit moment een gewone SDTV hebben.

Uit het onderzoek blijkt dat de VS en Japan de grootste kopers van HDTV's zijn, met respectievelijk een marktaandeel van 58 procent en 20 procent van de totale wereldwijde markt.

Ondanks dat de prijs een belangrijke factor is in de beslissing om over te stappen naar HDTV, is een andere niet-onbelangrijke factor het aanbod van programma's in hd-kwaliteit. Voor veel mensen is dit aanbod op dit moment nog te weinig om de overstap te rechtvaardigen. Veel televisiezenders wachten met het uitzenden in hd-kwaliteit totdat genoeg kijkers een HDTV hebben. Een typisch voorbeeld van de kip-of-het-ei-problematiek die vaak voorkomt bij de introductie van nieuwe technologieën.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie