abonneren

Halo 3: lage resolutie en slechte schijfjes

Bungie en Microsoft, makers van de populaire nieuwe first person shooter Halo 3, liggen onder vuur. Zo blijkt het spel geen gebruik te maken van hd-resoluties en is er ook flink wat mis met de productie van de schijfjes zelf.Halo 3 staat voor de grootste gameslancering ooit als het gaat om verdiende dollars. Toch is niet iedereen even lyrisch over het afgeleverde product.
Kritische gamers hebben namelijk ontdekt dat Halo 3 niet zo revolutionair is als ze gehoopt hadden: het spel ondersteunt namelijk geen high definition-resoluties! Hoewel vrijwel alle Xbox 360-games gemaakt worden voor een resolutie van 720 beeldlijnen (720p) of 1080 beeldlijnen (1080p), gaat deze vlieger voor Halo 3 niet op. Het spel heeft namelijk een verticale resolutie van 640 lijnen.

Bungie heeft op hun officiële website gereageerd op deze teleurstellende ontdekking. De gamestudio beweert dat er gebruik gemaakt wordt van twee gamebuffers en dat de resolutie zo het dubbele van 640 lijnen wordt: 1280 pixels verticaal dus. De twee gamebuffers zouden nodig zijn om de mooie belichtingseffecten te kunnen realiseren; één buffer zorgt voor de high dynamic range en één buffer voor de low dynamic range. Beide buffers worden vervolgens gecombineerd tot één schermafbeelding. Dat dit dus betekent dat er uiteindelijk maar 640 lijnen overblijven die opgeblazen worden tot 720 of 1080 lijnen, ontkent de studio niet.

Naast dit akkefietje blijkt er ook iets aan de hand te zijn in de productiefaciliteit: aanvankelijk bereikte er een flinke batch bekraste schijfjes de winkels, inmiddels hebben de schijfjes last van een ander probleem: de rubberen houder in het doosje is slecht vastgelijmd en laat snel los. Wie niet goed oplet stopt dus niet alleen de dvd, maar ook de rubberen houder mee in de Xbox 360-drive waarna deze niet meer wil openen. Niet dramatisch voor Microsoft, maar wel uiterst slordig.

Geschreven door: Xander Hoose op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie