Hacker geohot wil systeem voor zelfrijdende auto's verkopen

De bekende hacker geohot begint binnenkort met het verkopen van systemen om gewone auto's zelfrijdend te maken. De maker heeft 'venture capital' binnengehaald en wil 'eind 2016' een definitief product kunnen verkopen. Hij heeft echter nog wel wat obstakels te overwinnen.

George Hotz is een hacker die onder het pseudoniem geohot beroemd werd als de eerste die de iPhone en de PlayStation 3 wist te jailbreaken. Ook latere versies van de smartphone wist geohot in no-time open te breken met een eigen tool, al is hij daar vanaf iOS 7 grotendeels mee gestopt waardoor de Chinese hackergroep Pangu dat overnam.

Vorig jaar kwam geoot opnieuw in het nieuws. Hij claimde zelf een zelfrijdende auto te hebben gebouwd door een computer in te bouwen in een Acura, en daar sensoren en camera's op te zetten. Die auto bleek goed te werken en ging snel de wereld over. Het nieuws bereikte zelfs Tesla-ceo Elon Musk, die geohot een paar miljoen bood voor zijn technologie. De hacker weigerde dat.
 

Slimme zet

Het is alsof je een Chromecast koopt in plaats van een compleet nieuwe smart-tv

Hotz heeft inmiddels een eigen bedrijf opgericht (Comma.ia, waarmee hij het systeem wil professionaliseren en verkopen. In theorie een slimme zet, want in plaats van zelf een auto te ontwikkelen kan hij het systeem straks verkopen aan iedereen met een 'domme' auto, om die 'slim' te maken - voor veel minder geld. Dat doet bijvoorbeeld denken aan de Chromecast, waar je 30 euro kunt betalen om een tv slim te maken in plaats van dat je een specifieke nieuwe smart-tv moet kopen.
 

Kritiek

Er is ook kritiek op het bedrijf van geohot, dat sommige gewoon 'een typische Silicon Valley-start-up' noemen - inmiddels geen compliment meer. De 'ruzie' met Elon Musk zou volgens sommigen dan ook een publiciteitsstunt zijn om meer venture capital binnen te harken. Iemand die de aandacht van Elon Musk heeft, moet immers wel iets waard zijn.
 

De auto

De auto van geohot is uit zichzelf een doodgewoon vehikel, een 2016 Acura ILX, die hij heeft voorzien van een radar op het dak, en een aantal camera's en sensoren voor en achterop. In een computer die geohot in het dashboard inbouwde worden de beelden en impulsen berekend, op een 21,5"-monitor op het dashboard wordt de informatie in een Linux-terminal weergegeven (de auto wordt door Ubuntu bestuurd).

De auto werkt nu nog alleen op snelwegen, waar het rijden redelijk makkelijk te voorspellen is. In een drukke stad zijn er te veel variabelen die door het houtje-touwtje-systeem niet op te vangen zijn, dus kan de auto alleen bochten op snelwegen maken, afstand houden van voorgangers, en zelf van baan wisselen.
 

Zelfde traject

Fabrikanten als Google en Tesla begonnen ook met het zelf-rijden op snelwegen

Dat is hetzelfde stramien als grote automakers nu volgen. Google leerde zijn zelfrijdende auto's ook eerst rijden op snelwegen, en voor Tesla's Model S en Model X is dat op dit moment nog de enige routes die de auto's kunnen afleggen. geohot durft niet te zeggen wanneer het mogelijk is om in een stad te kunnen rijden.
 

Kritiek van Tesla

Dat is onder andere ook de kritiek die Tesla op geohots creatie had. Het bedrijf plaatste een openbare reactie in een blogpost, waarin het flink ageerde tegen de 'hack'. "Om een systeem 99% perfect te krijgen is relatief makkelijk, maar om het 99,999% te perfectioneren is erg moeilijk."

Je zou inderdaad kunnen denken dat geohot de hele autoindustrie op z'n kop zet. Waar gevestigde namen als Ford, GM, Volkswagen en Audi miljoenen investeren in de technologie en nieuwkomers als Tesla en Google al jaren bezig zijn met het van de grond af opbouwen van autonome voertuigen, maakt geohot letterlijk in zijn schuur voor $ 1,000 een eigen systeem. Toch lijken de concurrerende fabrikanten nog niet onder de indruk en zien ze comma.ai niet als serieuze bedreiging.
 

Bedreigingen

Zou jij in een zelfgeknutselde auto stappen?

Dat heeft een paar oorzaken. Een belangrijke daarvan is dat de zelfrijdende auto nog niet helemaal niet zomaar de weg op mag. Nadat Hotz zijn auto toonde aan Bloomberg kreeg hij een cease and desist-brief in de bus van het Departement of Motor Vehicles omdat het systeem niet aan de juiste veiligheidseisen zou voldoen. Dat is niet gek - zou je echt in een auto stappen die door een hobbyist is gebouwd?

Daar komt nog bij dat geohots systeem nog steeds geen echt zelfrijdend model is. Het is eerder een soort cruise control dat van baan kan wisselen, en dat zit anno 2016 wel in bijna alle moderne auto's. Zoals Tesla het ook al schrijft gaat het vooral om de volgende stap die de Acura écht zelfrijdend maakt, en die stap is niet zomaar te zetten zonder miljoenen uren aan onderzoek en miljoenen aan startkapitaal.
 

Van start

Dat startkapitaal is er nu wel. geohot heeft 20 miljoen dollar binnengeharkt van een investeerder, en wil daarmee "een stuk of 20" machine-learning-experts aannemen. Eind dit jaar moet het definitieve product te koop zijn. Maar wie ermee durft te rijden is een andere vraag...

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten