Groningse student Shawn Buckles verkoopt zijn online identiteit

De Groningse student Shawn Buckles zet zijn eigen privacy in de etalage. Via een website kan iedereen bieden op zijn online identiteit, waarbij de hoogste bieder Buckles' browsegeschiedenis krijgt, net als toegang tot zijn inbox, zijn gespreksgeschiedenis, zijn agenda en zijn locatiegegevens. PCMweb vroeg hem waarom hij dat doet?

      Buckles baalt ervan dat zijn persoonlijke data bij zoveel adverteerders ligt, maar dat die data allemaal niet van hemzelf is. Voor de actie moest hij zelfs een advocaat in de arm nemen. "Het blijkt dus dat je eigen informatie helemaal niet echt jouw bezit is."

      Ondertussen maken we er blijkbaar geen probleem van al die data vrolijk aan iedereen vrij te geven. "We geven allemaal moedwillig allerlei data aan grote data-verzamelaars als Google en Facebook, zonder dat we daar kritisch over zijn. We zijn veel te meewerkend met die grote advertentie-industrie."

'Locatiegegevens uitzetten'

      "We kunnen best iets doen tegen die datahonger van bedrijven. Bij de meeste diensten als Facebook of Instagram staan de locatiegegevens standaard aan. Als je die nou zelf uitzet, maak je al een flinke stap in de goede richting."

Bewustwording

      Met de ludieke actie probeert Shawn mensen bewust te maken van het feit dat "gratis" diensten als Google en Facebook helemaal niet gratis zijn. "Je betaalt met je persoonsgegevens." Het lijkt er echter op dat de meeste mensen dat inmiddels wel door hebben, zoals te zien is aan de commotie die ontstond nadat de ING voorstelde de persoonlijke gegevens van miljoenen klanten te willen gaan verkopen. Door de ontstane consternatie koos de bank er later toch voor de plannen uit te stellen.

Verkeerde manier

      Toch denkt Buckles dat mensen nog niet genoeg bezig zijn met 'big data' en privacy. Of in ieder geval op de verkeerde manier. "Toen de ING pas geleden ineens onze data begon te verkopen, ging het helemaal niet over wát bijvoorbeeld een bank met klantgegevens doet. Onze persoonsgegevens komen dagelijks bij tientallen, honderden adverteerders terecht, zonder dat we weten wat er daarmee gebeurt."

      De teller staat momenteel op 200 euro. Dat werd geboden door technologiesite The Next Web. Rijk denkt Shawn niet te worden van de actie. Hij doneert het geld aan digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom. "Die doen goed werk, en met deze actie hoop ik hen te steunen."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten