Gratis antivirussoftware loont volgens Avast

Vincent Steckler, de baas van malware-bestrijder Avast, is ervan overtuigd dat gratis antivirus-software een winstgevend bedrijfsmodel is. Avast is dan ook vastbesloten om door te gaan met het gratis weggeven van zijn product.In een interview met ZDNet Asia zegt Steckler dat de winst van Avast ligt in het aantal gebruikers.

Hoewel er qua inkomen beduidend minder wordt binnengehaald dan concurrenten als Symantec en McAfee doen, heeft Avast een gebruikers-gemeenschap van zo'n 110 miljoen mensen in 19 verschillende landen. Alleen al afgelopen jaar groeide het aantal gebruikers met 30 miljoen.

Doordat veel van deze gebruikers Avast aan anderen aanbevelen, hoeft het bedrijf nauwelijks geld aan marketing uit te geven. Ook vinden deze gebruikers elkaar in allerlei help-fora, waardoor Avast zelf nauwelijks geld kwijt is aan support. Volgens Steckler komen de gemiddelde support-kosten uit op 2 cent per gebruiker. In totaal zou dat dus rond de 2,2 miljoen euro per jaar liggen. Het grote aantal gebruikers zorgt er tenslotte ook voor dat verdachte bestanden heel snel worden gedetecteerd door Avast, dat er dus meteen met virus-updates op kan inspringen.

Betalende gebruikers heeft het bedrijf ook: inmiddels zouden zo'n 5 miljoen mensen een betaald abonnement hebben, het dubbele van het aantal betalende klanten in 2008.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten