Grafische standaard Open 3D krijgt 'kinematics'

Als gebruiker wil je graag dat jouw merk gameconsole beter en aparter is dan andere merken gameconsoles. Maar een ontwikkelaar wil liever dat alle consoles op elkaar lijken en dezelfde standaarden gebruiken.Een coalitie van grafische ontwikkelaars, verenigd in de Khronos Group, gaat volgende week een demonstratie geven van een nieuwe open standaard voor het ontwikkelen van 3D-afbeeldingen. Aan de nieuwe standaard is de mogelijkheid toegevoegd om modellen te bouwen die een beweegbaar skelet hebben met daaraan huid en andere objecten. Dit concept heet "kinematics".


Kinematics is niet een nieuw concept in de grafische computerwereld. Het idee is dat een object bestaat uit meerdere onderdelen die virtueel aan elkaar zijn gekoppeld en waarbij de bewegingen van de onderdelen elkaar beïnvloeden. De methode is vooral geschikt om er realistische personen en dieren mee te bouwen. Eerder was het echter niet mogelijk om deze bewegende objecten te "porten" naar verschillende gameconsoles, pc-platformen en mobiele apparaten. Met versie 1.5 van de Collada-standaard is dit wel mogelijk geworden.

Collada wordt ontwikkeld door de Khronos Group. Deze groep heeft de leiding over de OpenGL rendering framework. De belangrijkste sponsors van de groep zijn Sony en Nvidia. Door de nieuwe versie van Collada en de mogelijkheden die het biedt, zijn ook Intel, Adobe en Google geïnteresseerd om de groep te steunen. Google gaat Collada versie 1.5 gebruiken in zijn SketchUp-applicatie. Adobe gaat de nieuwe versie van de standaard gebruiken in zijn Photoshop CS3 Extended-suite.


Meer informatie: Collada v1.5 release notes (PDF)

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten