Google zet resellers in voor verkoop webdiensten

Internetgigant Google intensiveert zijn concurrentiestrijd met softwaregigant Microsoft. Google is begonnen met het inzetten van IT-resellers om zijn internetapplicaties onder de aandacht te brengen van bedrijven.Vanaf april kunnen resellers premiumversies van Google Apps verkopen aan hun zakelijke klanten. Google Apps lijkt op Microsofts Office-pakket en bestaat onder andere uit een tekstverwerker, spreadsheet-programma, een kalender en e-mail. Het verschil tussen Google Apps en Microsoft Office is datGoogle Appsgeheel online draait.

Microsoft voelt de hete adem van Google in zijn nek en onderzoekt de mogelijkheid om ook Office in de "cloud" te laten draaien en aan te bieden als een SaaS (software as a service).

Sinds Google zijn Google Apps in februari 2007 lanceerde, heeft het de online applicatie direct verkocht aan bedrijven. Door gebruik te maken van resellers hoopt Google beter te kunnen concurreren met Microsoft en IBM in de zakelijke markt. Microsoft verkoopt meer dan 95 procent van zijn software via meer dan 440,000 resellers. Microsoft is van plan om in 2009 ongeveer $30 miljard te spenderen aan het verbeteren van dit verkoopkanaal.

Google heeft tot nu toe alleen geëxperimenteerd met de verkoop van zijn applicaties via resellers. Het bedrijf salesforce.com verkoopt al negen maanden online applicaties van Google. Normaal verkopen resellers diensten als webhosting, serverbeheer en data-backup, en zakelijke software. Door Google Apps kunnen resellers nu ook cloud-computingdiensten in hun assortiment opnemen. Om resellers geïnteresseerd te maken in Google Apps biedt Google een 20 procent korting. Consumenten kunnen gratis een basispakket Google Apps gebruiken.

Analisten denken dat Google Apps in de toekomst een geduchte concurrent kan zijn voor Microsofts Office maar dat Google nog een lange weg heeft te gaan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten