Google wil uw webgeschiedenis beheren

Een nieuw initiatief van Google heeft de discussie over de groeiende macht van de zoekgigant opnieuw doen oplaaien. Google geeft aan zijn gebruikers de mogelijkheid om elke webpagina die ze ooit hebben bezocht op te slaan.

De nieuwe functie heet 'Web History' en het is een verbeterde versie van Google's voorgaande 'Search History'-functie.

De ‘Web History'-functie stelt gebruikers in staat om alles wat ze online bekeken hebben - zoals zoekresultaten, webpagina's, afbeeldingen en multimedia - op de gigantische servers van Google te slaan. Elk webadres dat de gebruiker heeft bezocht, wordt door Google opgeslagen en geïndexeerd. Hierdoor hoeven gebruikers geen zoekgeschiedenis meer op hun eigen computers te bewaren.

Product-manager Personalization Payam Shodjai schetst op het Google Blog de mogelijkheden van Web History: "Stel je voor dat je door alle tekst kan zoeken van alle pagina's die je ooit online bezocht hebt op zoek naar een bepaald citaat die je een aantal maanden geleden gelezen hebt maar je weet niet meer waar. Stel je voor dat je voortaan altijd kan weten waar je iets online gezien hebt, zoals die leuke YouTube-video van je vriend die een tijd geleden een aantal rare danspassen probeerde."

Door middel van de ‘Web History ‘-functie kan Google ook zoekresultaten voor de gebruiker personaliseren. Google combineert hiervoor zoekvragen die de gebruiker aan Google heeft gesteld en eerder bezochte webpagina's. Veranderingen in de zoekresultaten zullen niet directe merkbaar zijn maar volgens Google zullen ze na een bepaalde tijd verbeteren.

Om de privacy van de gebruiker te waarborgen wordt Web History niet standaard geactiveerd. Google bewaart niet de zoekgeschiedenis van de gebruiker zonder zijn expliciete toestemming. Google gaat de nieuwe functie wel flink promoten om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers zich zullen abonneren op de webdienst.

De webgeschiedenis van de gebruikers is een ware goudmijn aan informatie voor Google. De zoekgigant kan allerlei interessante details over de gebruikers eruit distilleren en deze doorverkopen aan adverteerders. Recentelijk heeft Google het online advertentiebedrijf DoubleClick overgenomen. Veel bedrijven - waaronder Microsoft - vinden dat door de acquisitie van DoubleClick Google een veel te dominante positie heeft gekregen in de online advertentiemarkt.


Abonnerengoogle.com/history.

Bron: Google Blog

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten