Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Google verdedigt zijn databewaarbeleid na rapport EU

Google moet zijn beleid betreffende het bewaren van gebruikersdata verdedigen nadat de EU een rapport had gebracht waarin stond dat de EU geen reden ziet waarom bedrijven gebruikersdata langer dan zes maanden moeten bewaren. Google bewaart gebruikersdata voor 18 maanden.Een groep Europese commissarissen hebben de ingewikkelde kwestie van het bewaren en beschermen van gebruikersdata onderzocht. De groep, met de naam Article 29 Working Party, concludeert dat webadressen en cookies persoonlijke informatiezijn die door zoekdiensten beter beschermd moeten worden.
De groep wil dat gebruikers beter op de hoogte worden gehouden hoe hun persoonlijke informatie wordt bewaard en beschermd. Zoekdiensten die dit nalaten, kunnen mogelijk de wet overtreden.

Volgens de Article 29 Working Party is het zoekdiensten niet gelukt om voldoende te beargumenteren waarom ze gebruikersdata voor langere tijd moeten bewaren. De groep ziet dan ook geen reden waarom gebruikersdata langer dan zes maanden bewaard moet worden.

Peter Fleischer van Google is het niet met de conclusies van de groep eens. Hij vindt dat privacybeleid gebalanceerd moet worden met de pogingen van zoekdiensten om hun diensten gebruiksvriendelijker te maken. In het rapport schrijft de Article 29 Working Party dat het excuus van het verbeteren van de dienstenverlening vaak door zoekdiensten wordt gebruikt om de eigenlijke reden om gebruikersdata lang te bewaren te camoufleren.

Google is het er ook niet mee eens dat de EU het IP-adres van een gebruiker ziet als persoonlijke informatie. Volgens Fleischer ligt het eraan hoe het IP-nummer wordt gebruikt. Een gebruiker krijgt een IP-nummer toegewezen door zijn internetprovider, die vaak hetzelfde IP-adres aan meerdere gebruikers toewijst.

De meeste internetbedrijven en online zoekdiensten bewaren de cookies, IP-nummers en URLs van gebruikers jarenlang. Google verlaagde recentelijk de bewaartijd tot maximaal 18 maanden. Zoekdienst Ask.com heeft een functie geïmplementeerd waarmee gebruikers zelf kunnen bepalen wanneer ze hun persoonlijk data verwijderen.


Website
: weblog Peter Fleischer

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie