YouTube is veel sneller gegroeid dan Google Video omdat video's bij YouTube na het uploaden vrijwel direct online staan. Dat zegt Marissa Mayer, vice president bij Google. Gebruikers van Google Video moesten voorheen vaak een aantal dagen wachten voordat een video zichbaar was. Ondertussen staan bij Google in de meeste gevallen video's direct online. Tijdens een presentatie afgelopen week op het Web 2.0 congres in San Francisco sprak Mayer over het belang van snelheid.

Over snelheid van het inladen van een pagina én over de tijd tussen ‘posten’ en online staan van bestand, tekst of reactie. Onder meer News.com deed verslag van de sessie met Mayer.

Uit onderzoeken van Google blijkt dat snelheid vaak cruciaal is voor het slagen of falen van een dienst. Misschien een niet al te verrassende conclusie, maar uit de woorden van Mayer is af te leiden dat Google zelf wél verbaasd is over het feit dat snelheid zoveel invloed heeft. Mayer is bij Google vice president van het onderdeel zoekproducten en gebruikerservaring .

Mayer haalde een onderzoek aan waarin Google mensen vroeg naar het aantal zoekresultaten dat zij standaard op een pagina willen zien. De conclusie van het onderzoek: internetters willen méér dan de standaard tien resultaten op een pagina zien. Het zoekbedrijf deed vervolgens een experiment waarbij in sommige gevallen standaard dertig zoekresultaten werden getoond aan proefpersonen. Gemiddeld duurde het echter een halve seconde langer voordat deze resultaten verschenen dan bij de ‘pagina met 10 resultaten’. Dit leidde tot frustratie bij gebruikers met als gevolg dat ze minder zoekopdrachten uitvoerden. Mayer: “Het was voor ons duidelijk dat we deze verandering niet moesten gaan invoeren.”

“Internetgebruikers willen onmiddellijk resultaten zien of ze verlaten een website,” zei Mayer. “Snelheid is een kernaspect van Web 2.0 toepassingen.” Als voorbeeld noemde ze de populariteit van Wikipedia. “Het succes van deze dienst laat zien dat gebruikers een onmiddellijke feedbackloop willen.”

Google past de kennis die het heeft opgedaan over ‘snelheid’ toe bij de ontwikkeling van alle producten, aldus Mayer. Als voorbeelden noemde ze Gmail en Google Maps. “De belangrijkste reden om Gmail in AJAX te ontwikkelen was snelheid.” Google Maps moest een tijdje terug aan een ‘dieet’ omdat de pagina met meer dan 100 kilobytes te groot was geworden. Mayer: “We hebben de pagina twintig tot dertig procent minder zwaar gemaakt.” De gebruikers reageerden daar positief op volgens haar.

De traagheid van mobiele toepassingen is een probleem, meent Mayer. “Zelfs toepassingen als de mobiele versie van Google Maps zijn te langzaam. We zijn druk bezig met het vergroten van de snelheid van deze dienst.”


Bron: Emerce.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten