Google past algoritme Local Search aan

Google voerde de afgelopen weken meerdere wijzigingen in haar zoekomgeving door om meer relevantie aan te brengen in de zoekresultaten. De laatste wijziging vindt plaats binnen het Local Search algoritme. Binnen Local Search ligt de focus op het tonen van resultaten die geografisch gezien dichtbij de locatie van de zoeker liggen. Lokale resultaten werden eerder enkel getoond wanneer men zocht op een zoekterm in combinatie met duidelijke geografische locatie. Met het nieuwe algoritme toont Google relevante lokale resultaten gebaseerd op de fysieke locatie van de zoeker.

Hierbij is de aanwezigheid van een geografisch kenmerk in de zoekopdracht niet langer noodzakelijk. De fysieke locatie wordt onder andere bepaald door het IP adres van de zoeker, maar ook op basis van browser gerelateerde informatie. Deze stap van Google is wederom een doorn in het oog van zoekgiganten Yahoo en Microsoft, die alsmaar verderop raken in hun strijd tegen Google's dominantie.

Dat Google dit een belangrijke vooruitgang vindt binnen het zoekproces van gebruikers, blijkt wel uit het feit dat Google deze wijziging direct wereldwijd heeft doorgevoerd. Dat het wereldwijd doorvoeren van zo'n grote wijzigingen ook negatieve effecten kan hebben, blijkt uit de test die zoekmachine optimalisatie bureau Indenty heeft gehouden. Een simpele zoekopdracht op "notariskantoor" levert namelijk een kaart op met resultaten uit Breda, terwijl het bureau fysiek in Enschede is gevestigd. Hoewel het algoritme zelf bepaald wanneer het lokale resultaten laat zien of niet, zit er nog een grote ‘guess'-factor in het algoritme.


Bron: Indenty

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten