Google onder vuur over anti-'Sicko' oproep

Google ligt onder vuur over de oproep van een medewerkster aan de farmaceutische industrie om Google's advertentienetwerk te gebruiken om de beschuldigingen die Michael Moore doet in zijn nieuwste film 'Sicko' tegen te spreken.

In de film brengt Moore de wantoestanden in de Amerikaanse gezondheidszorg aan het licht.

Lauren Turner, de persoon die verantwoordelijk is bij Google voor alle ‘Health'-accounts, riep op haar blog haar klanten op om Google als platform te gebruiken om hun positieve boodschap (lees propaganda) aan het publiek over te brengen. Turner schreef dat Google de bedrijven actief zou helpen om hun informatie onder de aandacht van Google's gebruikers te brengen. Turner lliet niet expliciet weten dat ze het niet eens was met wat er in de film Sicko werd verkondigd, maar het was duidelijk dat ze in het kamp was van de farmaceutische industrie.

Blijkbaar was de leiding bij Google het niet eens met haar oproep. Kort nadat Turner de oproep op haar blog had gedaan, plaatste ze een nieuw bericht waarin ze duidelijk maakte dat het haar eigen mening was en niet die van haar werkgever. Volgens Turner zijn advertenties een effectief middel om de boodschap van een bedrijf of een industrie aan de consument over te brengen. Dit wilde ze aan haar klanten duidelijk maken maar ze maakte de fout om tevens in de boodschap haar mening over de film door te laten schemeren.

Missy Krasner, product-marketingmanager bij Google, reageerde op Turner's oproep op de officiële blog van Google. Volgens Krasner heeft Google de fout gemaakt om niet in te zien dat Turner's oproep opgevat zou kunnen worden als de officiële positie van Google betreffende toestand van de Amerikaanse gezondheidszorg. Krasner benadrukte dat Google dezelfde zorgen heeft over de toestand van de Amerikaanse gezondheidszorg als regisseur Moore. Google heeft dan ook al zijn personeel opgeroepen om de film te gaan zien.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten