Google mag van EU DoubleClick overnemen

© CIDimport

Google mag van EU DoubleClick overnemen

Geplaatst: 12 maart 2008 - 07:03

Aangepast: 17 november 2022 - 08:42

Redactie ID.nl

Google mag van de Europese Unie online-advertentiebedrijf DoubleClick voor $3,1 miljard overnemen. Uit onderzoek van de EU blijkt dat de overname geen negatieve gevolgen heeft voor Europese consumenten. Google kreeg in november vorig jaar toestemming van de VS om DoubleClick over te nemen.

Google mag van de Europese Unie online-advertentiebedrijf DoubleClick voor $3,1 miljard overnemen. Uit onderzoek van de EU blijkt dat de overname geen negatieve gevolgen heeft voor Europese consumenten. Google kreeg in november vorig jaar toestemming van de VS om DoubleClick over te nemen.Toen Google aankondigde dat het met een bod van $3,1 miljard de strijd om DoubleClick had gewonnen van Microsoft, Yahoo en Time Warner kregen analisten en de bedrijven die verloren hadden het Spaans benauwd.

Volgens critici krijgt Google met de overname van DoubleClick ongeëvenaarde controle over de online-advertentiemarkt. De EU en VS besloten om de overname kritisch te onderzoeken. Noch de Amerikaanse FTC, noch de EU zien bezwaren tegen de overname. Volgens de VS en de EU zijn Google en DoubleClick verschillend genoeg van elkaar dat ze geen directe concurrenten zijn. Er is dus geen gevaar voor monopolievorming.

Behalve het gevaar voor een monopolie zagen Europese mensenrechten-organisaties ook dat de overname gevaarlijk kon zijn voor de privacy van internetgebruikers. Wanneer Google's zoeklogs gecombineerd worden met DoubleClicks gedragsdata dan kan Google wel eens te veel te weten komen over internetgebruikers.

De verliezende bedrijven Microsoft en Yahoo - die faliekant tegen de overname waren - hebben in de tussentijd zelf hun eigen advertentiebedrijven gekocht. Microsoft kocht voor het recordbedrag van $6 miljard het bedrijf aQuantitive en Yahoo betaalde $680 miljoen voor Right Media.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten