Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Google kondigt grootste redesign in geschiedenis aan

Op het eerste gezicht zult u er nog niets van gemerkt hebben, maar Google werkt aan de grootste omslag in de zoekmachine sinds jaren. Het begon allemaal met Britney Spears.Google wil een universele zoekdienst aanbieden en kondigde gisteren de eerste stap daarvoor aan: de aparte zoekmachines worden samengevoegd.
U hoeft dus niet meer apart naar webpagina's, nieuws, afbeeldingen, boeken en video's te zoeken. Ook de homepage van Google zal worden omgebouwd.

Dat kondigde Marissa Mayer, Google's vice president voor zoekproducten en gebruikerservaring, gisteren aan op het evenement Searchology. Het idee is dat alle zoekresultaten op dezelfde pagina verschijnen, ongeacht in welke vorm ze zijn. Het plan ontstond al in 2001 toen Mayer met een resultatenlijst voor Britney Spears op de proppen kwam. De resultaten uit nieuwsgroepen, afbeeldingen en nieuws verschenen allemaal op dezelfde pagina. Iedereen vond het een goed idee en er vormde zich langzamerhand een visie over een universele zoekmethode. Wel was meteen duidelijk dat het een grote uitdaging zou worden, zowel op het gebied van architectuur, ranking en interface.

Het samengaan ziet Google als een eerste maar belangrijke stap. Resultaten van alle verschillende zoekdiensten worden realtime met elkaar vergeleken en gesorteerd op relevantie. Doel van de toekomst is om alle contentbronnen met elkaar te verbinden. Op dit moment zijn de veranderingen nog nauwelijk zichtbaar, maar dat verandert in de loop van de tijd. Als voorbeeld noemt Google het zoeken naar het Star Wars-karakter Dart Vader. Wie zoiets intikt als zoekbegrip, krijgt niet alleen films te zien waarin het karakter opduikt, maar ook filmparodieën, afbeeldingen van Darth Vader en websites over de acteur James Earl Jones, allemaal in volgorde van relevantie.  

Om het idee uit te voeren bouwt Google op dit moment aan een nieuwe technische infrastructuur. Tegelijk wordt een eerste fase van een nieuw ranking-algoritme ingevoerd, die verschillende soorten informatie met elkaar kan vergelijken. Ook in de navigatie zullen we veranderingen zien: Google voert dynamisch gegenereerde navigatielinks in, die zich aanpassen aan de zoekvraag. De homepage van Google krijgt tenslotte ook een nieuw design: de linkjes boven het zoekvak verdwijnen. In plaats daarvan komt links bovenin een nieuw navigatiemenu, waarmee je naar Google-producten zoals Gmail, Google Calendar, Docs & Spreadsheets en Picasa kunt navigeren.

Tegelijk werkt Google in de Labs nog aan andere zoekfuncties, zoals het sorteren van zoekresultaten op een kaart of een tijdas.

Bron: Betanews

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie