Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Google komt na nieuwe storing met storingsmeter

Na GMail ging Google's advertentiedienst AdSense ook tijdelijk offline door een storing. De beide incidenten zijn ongerelateerd aan elkaar, maar ze tonen wel de kwetsbaarheid aan van clouddiensten.Op 25 februari ging AdSense voor 90 minuten offline. De storing benadeelde volgens Google maar een klein aantal AdSense-klanten. Google heeft volgens eigen zeggen snel contact opgenomen met alle getroffen klanten en hun problemen adequaat opgelost.

Dit klinkt allemaal heel mooi en geruststellend, maar de beide storingen waren een groot probleem voor de getroffen gebruikers. Toen GMail tijdelijk offline was, konden gebruikers niet bij hun e-mail. Dit is lastig maar geen ramp. Maar wanneer AdSense door een storing onderuit gaat dan kost dit de gebruikers geld. Volgens Google ging het maar om een klein aantal AdSense-klanten, maar de internetgigant wil geen percentage noemen.

Iedere netwerkbeheerder weet dat geen enkel systeem of online dienst perfect is en dat storingen zich voordoen. Maar door de schaalgrootte van Google treft een outage van één van zijn clouddiensten wel een zeer groot aantal gebruikers, zowel particuliere als zakelijke klanten.

Normaal kan een klant weggaan bij een bedrijf wanneer het ontevreden is over diens producten of diensten. Maar bij online advertenties kan dit niet. Google is zo groot en machtig dat er geen goed alternatief is voor Google's AdSense-dienst. Voor veel bedrijven is Google niet alleen de belangrijkste inkomstenbron, maar ook de enige. Indien Google besluit om met AdSense te stoppen of om een hogere commissie in rekening te brengen, dan is er niets wat klanten daaraan kunnen doen. Overstappen naar een concurrent is geen optie.

Maar zoals Cruijf ooit eens heeft gezegd: "Elk nadeel heeft zijn voordeel". Om zijn klanten beter te informeren, heeft Google een ‘service outage meter' gelanceerd. Op de Google Apps Status Dashboard kunt u zien wanneer welke dienst offline is.


Website: www.google.com/appsstatus#

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie