Google Inbox: het Nieuwe E-mailen? Ja/Nee

Na Wave waagt Google opnieuw een poging om onze meest basale e-communicatie te moderniseren. Is het Nieuwe E-mailen nu echt in aantocht? Ja en nee.

Eigenlijk staat e-mail al jarenlang stil. Na de revolutie ooit van zogeheten ‘rich e-mail’, dus tekst aangevuld met de mogelijkheden van webtaal html, is er aan mail maar weinig veranderd. Microsoft heeft zijn mailclient Outlook wel voorzien van integratie met sociale netwerken als LinkedIn en Facebook. Alleen zijn dat dan toevoegingen (letterlijk via plug-ins) aan de mailclient. Het eigenlijke e-mailen verandert niet fundamenteel.

Google Now voor mail

Google wil dat nu veranderen met zijn nieuwe mailplatform Inbox, met bijbehorende apps voor smartphones en tablets. Gebruik via het web kan wel, maar pas ná activering via de app op een mobiel device. Een smartphone of tablet met Android versie 4.1 of hoger, of een apparaat met iOS 7 of hoger. Bovendien houdt Google de zaak nog even exclusief: gebruik van Inbox kan alleen op uitnodiging. PCM heeft een zogeheten invite te pakken gekregen en spit door Inbox heen.

< Belangrijkste conclusie is dat Inbox een slimmere benadering is van mail, zowel van individuele berichten als van mailwisselingen. Google heeft de ideeën achter zijn virtuele assistent Google Now toegepast op Gmail. Daarbij is Inbox gericht op meer dan alleen de berichten zelf. Het houdt rekening met wat mensen vervolgens willen of kunnen doen naar aanleiding van mails. Zo geeft het in de overzichtslijst al een preview van attachments of van een website wanneer een mail een linkje bevat. Soms is die preview slechts de titel van een document, wat wel direct vanuit de overzichtslijst te openen is. Soms is het een direct aanklikbaar element, zoals een YouTube-video. Het is niet langer nodig eerst een mail te openen om dan een aangehecht bestand of een kale link te zien.

Mails in slaap sussen

Verder zijn belangrijke mails vast te zetten waardoor ze in een makkelijk oproepbaar overzicht bij elkaar staan. Ook biedt Inbox de mogelijkheid om herinneringen aan te maken en om binnengekomen mails tijdelijk op snooze te zetten. Bij laatstgenoemde verdwijnt de ‘in slaap gesuste’ mail uit beeld om dan op het ingestelde tijdstip - of locatie - weer bovenaan in de inbox op te duiken. Dus een mailwisseling over uit eten gaan in een restaurant dat nu nog niet bereikbaar is voor reservering valt te snoozen tot het moment dat de reservering gemaakt kan worden.

Inbox doet ook aan inhoudelijke clustering van mailberichten. Net zoals Gmail.com al geruime tijd nieuwsbrieven en berichten van social media automatisch in aparte tabbladen plaatst. Inbox gaat enkele stappen verder: het heeft ingebakken categorieën zoals mails met betrekking tot reizen, aankopen, sociaal, forums, maar daarnaast kunnen gebruikers eenvoudig eigen bundels aanmaken. Die geclusterde berichten staan in bescheiden, aantikbare tussenstukjes in de overzichtslijst.

Inbox is géén mailclient

Het werkt allemaal behoorlijk intelligent, vergt nauwelijks gewenning, functioneert soepel en de bediening van de app is erg intuïtief. Luidt Google Inbox dus het Nieuwe E-mailen in? Nee, toch niet. Want Google Inbox is géén mailclient. Enerzijds omdat het veel meer is dan een regulier mailprogramma of -app. Anderzijds omdat het alleen een Gmail-client is; andere mailaccounts zijn niet te gebruiken in deze intelligente mailverwerker. Dat is jammer, want de aloude kracht van e-mail is juist dat het aanbieders- en platformoverstijgend is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten