abonneren

Google en Duitse uitgevers leven op gespannen voet

Zonder toestemming mag een zoekmachine in Duitsland geen snippets van nieuwsartikelen tonen. Duitsland heeft die wet in 2013 ingevoerd, maar vorige week is besloten dat deze niet mag worden toegepast. Het Europees Hof van Justitie meent dat de macht te groot wordt voor uitgeverijen.

Dat stelt het Hof omdat er een manier is voor zoekmachines om die regel te omzeilen. Wil bijvoorbeeld Google toch een stukje tekst met eventueel een afbeelding tonen, afkomstig van een nieuwssite, dan moet het royalties betalen aan de uitgeverijen van de publicaties. Dit maakt niet alleen uitgeverijen rijk, maar het staat ook de vrijheid van onze informatiemaatschappij in de weg.

Duitsland is bij het invoeren van de wet niet eerst naar de Europese Commissie gegaan, waardoor er nooit goedkeuring is gekomen. De wet is echter wel al vijf jaar van kracht. De reden dat hier nu een uitspraak over komt, is onder andere door een grote rechtszaak tussen VG Media en Google. VG Media wil een schadevergoeding van het zoekmachine-bedrijf, omdat het in Google Nieuws wel fragmenten uit het nieuws liet zien. Europa heeft nu de poten onder stoel van VG Media weggezaagd, want er is geen Duitse wet meer van kracht om zich op te beroepen.

In overleg

Het is overigens niet zo dat Google alles maar bleef tonen van Duitse media. Het heeft jarenlang wel snippets van Duitse nieuwssites geweerd uit de zoekresultaten, juist door de dreiging van uitgevers. Uitgevers konden volgens de wet namelijk zelf kiezen of Google al dan niet snippets mocht tonen, maar dat moest dan ook in overleg met Google gebeuren. Die overleggen verliepen niet heel soepel. Duitse uitgevers vonden de Duitse wet natuurlijk heel prettig, om meer dan slechts die eventuele ‘fee’ die een zoekmachine zou moeten betalen. Ook omdat zij vonden dat Google juist te veel invloed had op hoe het de content van de mediabedrijven toont, wat vrijheid van die bedrijven wegnam.

Daar kwamen ze echter van terug, toen ze merkten dat er veel minder op hun linkjes werd geklikt. Er werd door VG Media zelfs beweerd dat sommigen er failliet door zijn gegaan. Toch vinden ze nog steeds dat Google ze financieel tegemoet moet komen voor het direct en indirect beschikbaar maken van stukjes uit hun bladen en nieuwsbrieven. Een erg dubbel verhaal dus. Aan de andere kant meent de gigantische, Duitse uitgever Axel Springer dat het niet langer vertonen van snippets op specifiek Google Nieuws maar liefst 80 procent scheelde aan traffic naar de website, dus er staat wel degelijk veel op het spel.

Hoe zit het in andere landen?

Dit gebeurt echter niet alleen in Duitsland. In Frankrijk heeft Google een fonds van 60 miljoen euro opgezet om de digitale innovaties van Franse uitgevers te ondersteunen. In Spanje was er een wet waardoor uitgevers een betaalde licentie voor nieuws-snippets zouden kunnen verstrekken aan Google. Er was hier echter geen keuze zoals in Duitsland. Je moest als uitgever meedoen. Als protest heeft Google daarop de Spaanse nieuwsaggregator gesloten, omdat het volgens Google geen advertenties toonde en dus geen geld opleverde. Een redelijk spannende move, maar toen uitgevers na een maand merkten dat er 2 tot 12 procent traffic in rook was opgegaan, werd er toch een wat meer open gesprek gevoerd over de mogelijkheden.

Kortom, Duitsland is geen vreemde eend in de bijt door met deze regelgeving op de proppen te komen. Het heeft ook wel een punt. Google verdient immers geld met het tonen van auteursrechtelijk beschermde teksten van journalisten. Aan de andere kant verdienen die media weer geld omdat ze door Google worden meegenomen in de resultaten, wat het een kip-ei-verhaal maakt en daarmee een zeer moeilijke discussie. Of de uitspraak van het Europese Hof hierin grote veranderingen teweeg zal brengen, dat zal de komende tijd uitwijzen.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: google, Juridisch

Laatste Vacatures