abonneren

Google draait ecologische zoekmachine de nek om

Internetgigant Google wil dat een ecologisch verantwoorde zoekdienst in Australië stopt met zijn activiteiten.Zoekdienst Ecocho.com.au plant twee bomen voor elke 1.000 zoekopdrachten die gebruikers op de site doen. Gebruikers van Ecocho kunnen gebruikmaken van de zoekmachines van Yahoo en Google. Ecocho toont advertenties van Google en Yahoo naast de gevonden zoekresultaten.

Op zich lijkt hier niks mis mee, maar toch is Google niet blij met Ecocho. De oprichter van Ecocho, Tim Macdonald, is namelijk ook de baas van het bedrijf Found Agency. Google vermoedt dat Macdonald de Google-rankings manipuleert en de regels voor het tonen van AdSense-advertenties breekt. Google wil daarom dat Macdonalds stopt met zijn zoekdienst.

In de AdSense-regels staat dat eigenaren van websites de advertenties niet mogen gebruiken om gebruikers te compenseren voor het kijken naar advertenties, het doen van zoekopdrachten of een derde partij hiervoor te compenseren. Het planten van bomen breekt volgens Google deze regel en daarom serveert Google geen AdSense-advertenties meer voor Ecocho.


Bron: Sydney Morning Herald

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: