Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Google deelt opbrengsten advertenties met filmmakers

Google laat de makers van populaire videofilmpjes delen in de opbrengsten van advertenties op zijn videosite Google Video. Google's beslissing kan problematisch zijn voor andere videosites die het zich niet kunnen veroorloven om geld aan getalenteerde videomakers te geven. Google gaat het merendeel van de advertentieopbrengsten gegeneerd door het succesvolle filmpje ‘The Diet Coke & Mentos Experiment’ delen met de makers Fritz Grobe en Stephen Voltz..
Als tegenprestatie plaatsen Grobe en Voltz het vervolg – ‘The Diet Coke & Mentos Experiment II’ – exclusief op Google Video.

Tot nu toe was het uploaden van amateursfilmpjes altijd voor de lol, maar in de toekomst zullen de makers van populaire filmpjes financieel beloond worden voor hun noeste arbeid. Metacafe, een van de top-10 videosites, betaalt nu al $5 aan filmmakers voor elke 1.000 keer dat iemand een filmpje bekijkt.

De meeste videosites maken geen winst, onder andere door de hoge kosten van bandbreedte. Door de acties van Google en Metacafe zullen getalenteerde filmmakers in het vervolg ervoor kiezen om hun video’s te uploaden naar de site die hun het meeste uitbetaalt. Google, die van alle videosites veruit het meeste geld heeft, maakt de meeste kans om de populairste filmmakers binnen te halen.

Analisten vragen zich af hoe lang het duurt voordat marktleider YouTube – waar meer dan 50.000 videofilmpjes per dag naar wordt geupload – geld gaat geven aan filmmakers. Google heeft recentelijk YouTube gekocht voor het gigantische bedrag van $1,6 miljard.

Eén ding is zeker, het is nog nooit zo lucratief geweest om filmpjes te maken van je grappige huisdier, sexy vriendin of onhandige buurjongen. Grobe en Voltz verdienden $35.000 voor hun Coke-en-Mentos-videofilmpje. En de filmmakers zullen waarschijnlijk nog meer geld verdienen met het vervolg.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie