abonneren

Google brengt gratis mediaplanningapplicatie uit

Google biedt adverteerders een gratis applicatie waarmee ze hun media kunnen plannen. De applicatie helpt adverteerders om op het internet interessante doelgroepen te vinden.Google is van mening dat hoe meer data adverteerders hebben over hun doelgroep, hoe meer ze spenderen aan advertenties. Met de mediaplanningapplicatie concurreert Google direct met grote webanalysebureau's als comScore en Nielsen Media. Als reactie op Google's aankondiging daalden de aandelen comScore met 6,1 procent. Nielsen Media is eigendom van een conglomeraat durfinvesteerders.

De huidige webanalysebureau's komen uit de traditionele media- en retailwereld. Zij maken vooral gebruik van voorgeselecteerde consumentenpanels en representatieve testgroepen om internettrends in kaart te brengen. Adverteerders en uitgevers hebben kritiek op deze benadering omdat de bruikbare gegevens die uit dit soort analyses komen magertjes is. Google's webanalyseapplicatie biedt adverteerders grote hoeveelheden data afkomstig van Google's legendarische webservers.

Eigenaren van websites kunnen de webanalysetool van Google ook gebruiken, maar het is niet de doelgroep waar Google zich met de applicatie op richt.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Algemeen

Tags: