Geschillencommissie internet eindelijk van start

© CIDimport

Geschillencommissie internet eindelijk van start

Geplaatst: 2 november 2007 - 12:11

Aangepast: 17 november 2022 - 08:46

Redactie ID.nl

Consumenten met klachten over KPN (inclusief o.a. Planet en HetNet) en @home kunnen voortaan bij problemen,waarmee je normaal niet naar een rechter stapt, nu toch snel, goedkoop en makkelijk een bindende uitspraak krijgen van een onafhankelijke instantie.

Consumenten met klachten over KPN (inclusief o.a. Planet en HetNet) en @home kunnen voortaan bij problemen,waarmee je normaal niet naar een rechter stapt, nu toch snel, goedkoop en makkelijk een bindende uitspraak krijgen van een onafhankelijke instantie.

De aangesloten bedrijven hebben ongeveer de helft van de internetmarkt in handen; andere internetproviders volgen naar verwachting snel. Internetaanbieders staan op nummer 2 in de klachten top tien van de Consumentenbond.

De Consumentenbond heeft jarenlang gevochten voor de totstandkoming van de geschillencommissie, die de naam Electronische Communicatie Diensten heeft gekregen. KPN - de grootste aanbieder van internet - en @home zijn de eersten die meedoen. De aansluiting van o.a. Telfort, Casema en Orange wordt op korte termijn verwacht. UPC - met volgens TNO meer dan 10% marktaandeel - zit nog niet in de aansluitprocedure, maar geeft zelf aan wel degelijk bezig te zijn met de aanmelding. De Consumentenbond verwacht dat álle internetproviders, ook de relatief kleinere bedrijven, zich vóór 1 januari 2008 daadwerkelijk aansluiten.
De geschillencommissie is van groot belang omdat in de markt van internettoegang veel consumentenproblemen zijn, waarvoor mensen - zeker gezien het financieel belang - echter niet naar de rechter stappen (wat kostbaar, tijdrovend en ingewikkeld is). Over geen andere sector komen bij de Consumentenbond zoveel klachten binnen als over de markt van telefonie en internettoegang.

En het is belangrijk dat de nieuwe geschillencommissie de gehele internetmarkt afdekt. Niet alleen omdat iedereen dan zijn geschil daar voor kan leggen, maar ook omdat álle internetaanbieders zich dan aan dezelfde spelregels houden: zij hanteren allemaal algemene voorwaarden die voldoen aan afgesproken modelvoorwaarden.

Verder vindt de Consumentenbond dat de huidige afzonderlijke geschillencommissies voor internet, telefonie en (nu nog analoge) televisie op korte termijn moeten opgaan in één gezamenlijke geschillencommissie, want bedrijven bieden tegenwoordig deze diensten vaak gebundeld aan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten