Gartner waarschuwt bedrijven tegen sociale netwerken

Volgens analisten bij Gartner moeten bedrijven zich niet lekker laten maken door het succes van sociale netwerken als MySpace en Facebook. Als iets een succes is dan willen bedrijven er een slaatje uitslaan. Dit geldt ook voor sociale netwerken. Veel bedrijven zijn nu aan het bedenken hoe ze met sociale netwerken snel rijk kunnen worden.Maar volgens Gartner is de kans groot dat sociale netwerken de bedrijven alleen maar geldzullen kosten.


Volgens Gartner moeten bedrijven eerst goed over een aantal zaken nadenken voordat ze met de hype meedoen. Zo moeten bedrijven goed hun intellectuele eigendommen beschermen en nadenken of ze een eigen sociaal netwerk willen beginnen of mee willen liften op het succes van Bebo, Facebook of MySpace. De sociale netwerken Facebook en LinkedIn hebben hun platformen opengegooid voor externe organisaties waardoor het voor bedrijven gemakkelijker is geworden om hun eigen sociale netwerken te bouwen.

Maar volgens Gartner betekent de hype rondom sociale netwerken nog niet dat de technologie 'volwassen' genoeg is dat het een ‘must' is voor bedrijven om er iets mee te doen. Er is nog geen bewijs dat sociale netwerken voor bedrijven net zo winstgevend kunnen zijn als andere online communicatietechnologieën, zoals instant-messaging, en de ‘waarde' van een sociaal netwerk komt van de content en niet van het product zelf. Anders gezegd, de technologie achter Facebook is niet interessant voor bedrijven, maar de vele leden die actief deelnemen aan het netwerk.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten