Gamers steeds vaker doelwit cybermaffia

Cybercriminelen hebben het op gamers gemunt: meer dan één derde van de online aangeboden cheats en patches zijn besmet met malware. Dat blijkt uit onderzoek van G DATA Security Labs. Online games zijn ook een manier om kwaadaardige codes over te brengen. Tijdens het gamen zetten de meeste PC gamers hun firewall of hun complete internetbeveiligingspakket voor PC games namelijk uit.


De markt voor PC games en het aantal actieve online gamers groeien beide explosief. Vorig jaar werden er in Duitsland alleen al meer dan 45 miljoen PC games verkocht. In de aanloop naar de Games Convention in Leipzig namen de experts van het G DATA Security Lab bijna 1000 gedownloade files met patches en cheats onder de loep. Het resultaat was schokkend: één derde van de files was besmet met backdoors, adware, trojans, spyware en andere malware.

Ralf Benzmüller, Head G DATA Security Labs: "Uit ons onderzoek blijkt dat de gaming community steeds vaker een doelwit is voor cybercriminelen. In plaats van het bemachtigen van patches, ontvangt de gamer malware: bijna de helft van alle .exe files en meer dan één derde van de gecomprimeerde ZIP of RAR archieven die we hebben geanalyseerd, bevatten kwaadwillige codes. Onbeveiligde PC ports zijn ideale routes voor deze codes, omdat het merendeel van de online gamers hun firewall en anti-virussoftware tijdens het gamen uitzetten om haperingen te voorkomen. Maar hiermee riskeren zij onderdeel te worden van een andere groeiende community: cybercrime.

Diefstal en uitwisseling van inlogdata van gamers is erg winstgevend. Criminelen op de zwarte markt kunnen hiermee meer dan het dubbele verdienen dan met de handel in gestolen creditcard gegevens."

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten