Films digitaliseren. Analoog-digitaal converters: voor het overzetten

We hebben slecht nieuws: de kwaliteit van uw analoge video's loopt terug. Onherroepelijk. Maar het geode nieuws is dat u nu maatregelen kunt treffen zodat u uw favoriete films en videofragmenten ook later nog kunt bekijken. Hoe? Door ze te digitaliseren via een analoog-digitaal-converter. We kijken welke converter het meest waar voor uw geld biedt.

Het overzetten van analoge video naar digitaal is niet nieuw. Al een paar jaar zijn er capturekaarten op de markt die je helpen analoge videobeelden om te zetten naar digitale gegevens. Helaas hebben deze capturekaarten een aantal nadelen. Zo eisen ze een vrij pci-slot op en zijn de gedigitaliseerde beelden vaak slecht uitwisselbaar met andere computers, omdat de gebruikte codec voor digitalisering niet standaard aanwezig is op iedere pc. Omdat de video-codec de beelden zowel codeert als decodeert, kunt u zonder deze codec de videobeelden niet bekijken of bewerken. Dit nadeel wordt verholpen met de komst van de analoog-digitaal converter, hiermee omzeilt u in elk geval het probleem van de missende codec. De analoge gegevens worden door de converter gedigitaliseerd en met een dv-codec gecomprimeerd op de computer gezet. Er zijn weliswaar een aantal verschillende dv-codecs op de markt, maar bijna ieder videobewerkingspakket kan ermee overweg en anders kunt u ze eenvoudig op het internet lokaliseren en downloaden. De belangrijkste taak van de converter is om de analoge gegevens goed te digitaliseren. De converters die wij bekijken hebben allemaal een composiet- en een s-video-ingang. De voorkeur bij het overzetten van analoge videobeelden gaat uit naar s-video (zie kader), aangezien dit in de meeste gevallen een beter beeld oplevert. Alleen bij de Canopus ADVC-55 levert het een slechter resultaat. Kiest u toch voor composiet, dan kunt u naderhand ongewenste kleureffecten en helderheidsproblemen verminderen door de video-effecten te verwijderen met de opties die in uw videobewerkingssoftware zitten. PCM Keuze Beste Product ADS Pyro A/V Link De Pyro A/V Link is een echte alleskunner. Behalve de analoge video input, s-video en composiet, beschikt dit kastje ook over in- en uitgangen voor componenten video. Vooral in de professionelere werkomgeving wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van componenten video. Dit omdat, in tegenstelling tot rgb, componenten video minder opslagcapaciteit vergt terwijl toch de kwaliteit nagenoeg hetzelfde is. Voor de installatie van de Pyro A/V Link kan alleen onder Windows 98 en ME om drivers worden gevraagd. Onder Windows XP wordt de Pyro A/V Link direct herkend. Het aansluiten van de kabels op het kastje is geen probleem zolang u de bijgesloten kabels gebruikt. Het wordt problematischer als u een andere 6-pins dv-kabel wilt gebruiken. De aansluiting hiervoor ligt erg diep in het kastje, waardoor de meeste kabels niet willen passen. U kunt met de Pyro A/V Link analoog materiaal omzetten naar digitaal of andersom. Tijdens het omzetten van de videosignalen kunt u meekijken op een externe monitor of het signaal direct opnemen. De kwaliteit van de Pyro A/V Link is bijzonder goed. Bij het capturen met de composietkabel zijn er marginale verschillen in helderheid en kleurverloop. De beelden zijn iets donkerder en de kleuren zijn minder fel dan ze horen te zijn. Bij het capturen met de s-video-kabel zijn helderheidsverschillen echter nauwelijks zichtbaar. De kleuren zijn hetzelfde gebleven als bij het capturen met composiet. Het detail van de videobeelden wordt door de minder heldere kleuren niet aangetast. De kleine verschillen die er zijn kunt u met het bijgeleverde Ulead Video Studio 7.0 DVD wegpoetsen. Daarnaast kunt u met deze software de video verder bewerken en ook exporteren naar avi of mpeg 1 en mpeg 2 voor het maken van vcd's, svcd's en dvd's. Canopus ADVC-55 Canopus staat bekend om zijn betere capturekaarten en videoconverters. De ADVC-55 is de goedkoopste in de serie. Het is een klein kastje dat alleen in staat is om analoge gegevens te digitaliseren. Een adapter is niet noodzakelijk, omdat de ADVC-55 stroom krijgt via de 6-pins firewire-aansluiting. De ADVC-55 is als enige in staat om ook het Franse SECAM-videosignaal om te zetten. Daarnaast kunt u instellen dat de audio-signalen standaard met vijftien decibel worden verhoogd als u van mening bent dat het geluid te zacht is opgenomen. Bij het bekijken van composiet videobeelden viel direct het veel te donkere beeld op. Zowel de helderheid als de hoeveelheid kleuren werden drastisch verminderd. Dit leverde een minder gedetailleerd en vooral somber beeld op. De videobeelden gecaptured met de svhs-kabel waren nog donkerder, waardoor veel detail in de schaduwgebieden verloren ging. Dit samen met het nodige kleurverloop in het beeld, maakt dat we moeten constateren dat de ADVC-55 de minste kwaliteit biedt van de vier bekeken converters. Er wordt geen software geleverd bij de ADVC-55. Dit is niet alleen vreemd omdat Canopus over zeer aardige videosoftware beschikt, maar het doet ook geen recht aan de prijs die voor de ADVC-55 moet worden betaald. ***PCM Keuze Beste Koop Pinnacle MovieBox DV Het eerste dat opvalt aan de MovieBox DV is de prachtige vormgeving van de converter. Deze is dan ook ontworpen door topdesigner F.A. Porsche. De converter van Pinnacle kan zowel van analoog naar digitaal als van digitaal naar analoog gegevens omzetten. De uitgaande connectoren kunnen worden gebruikt om tijdens het omzetten mee te kijken op een televisie of op te nemen naar bijvoorbeeld een videorecorder of digitale camera. De dv-aansluitingen liggen te diep in de converter, waardoor het niet mogelijk is andere dv-kabels dan de bijgeleverde op de converter aan te sluiten. Daarnaast is het ontbreken van een aan- en uitknop erg onhandig. De kwaliteit van de MovieBox DV is goed. Bij het gebruik van de composiet-kabel zijn de kleuren te licht en komen deze flets over. Bij het gebruik van de s-video-kabel zien we wel een duidelijk verschil. De beelden zijn te donker en de kleuren lopen in elkaar over. De MovieBox DV wordt geleverd met de Studio 9 software van Pinnacle. Met deze software kunt u beelden bewerken, effecten toepassen en zelfs surround geluid toevoegen aan uw video. Er zit een keurige Nederlandstalige handleiding bij, die u stap voor stap helpt het videobewerken onder de knie te krijgen. Met Studio 9 kunt u eenvoudig u gegevens omzetten naar vcd, svcd of dvd. Terratec CameoConvert De converter van Terratec is de enige waarbij een keuze kan worden gemaakt in hoeveel bit de audio-signalen moeten worden geconverteerd. Dit is handig omdat oudere videocamera's vaak niet meer konden opnemen dan 12-bit. Om vervorming van het geluid te voorkomen bij het converteren naar 16-bit, kunt u op de CameoConvert aangeven dat de audio-signalen met 12-bit worden overgezet. De CameoConvert im- en exporteert zowel digitale als analoge signalen. Jammer is dat u tijdens het converteren van digitale naar analoge signalen niet de video-uitgangen kunt gebruiken om met de beelden mee te kijken of ze op te nemen. Het omzetten van analoge composietsignalen levert een scherp beeld op, maar met veel kleurverschillen. De beelden zijn donkerder en het wit in het beeld wordt vermengd met de omliggende kleuren. De omzetting van beelden doorgegeven met de s-video-kabel geeft een beter resultaat. Weliswaar is het beeld nog steeds te donker, maar de kleurverschillen zijn nagenoeg verdwenen. Terratec levert het professionele videobewerkingspakket van Ulead bij de CameoConvert. Met MediaStudio Pro 6.5 kunt u uitgebreid video en audio bewerken om het daarna te archiveren op vcd, svcd of dvd. Conclusie De prijzen voor analoog-digitaal converters liegen er niet om. Tussen de € 400 en 500 bent u er snel voor kwijt. Het is dus van belang dat het apparaat aan de wensen voldoet en voldoende kwaliteit levert. Alleen de ADVC-55 van Canopus scoorde onder de maat. Behalve de matige kwaliteit beschikt de ADVC-55 over beperkte mogelijkheden en wordt er geen software meegeleverd. Van de vier converters die wij hier bekeken, levert de Pyro A/V Link van ADS de beste kwaliteit. Voordeel is tevens dat deze converter kan worden gebruikt in een professionele omgeving, waarin gebruik wordt gemaakt van componenten video. De Pyro A/V Link verdient hiermee het predikaat PCM Keuze Beste Product. Het predikaat PCM Keuze Beste Koop gaat naar het duurste product in onze test, de MovieBox DV van Pinnacle. Waarom? Omdat de MovieBox DV geleverd wordt met de nieuwste versie van het Nederlandstalige Studio 9 en Pinnacle daarbij ook nog eens de complete Nederlandstalige handleiding in boekvorm meelevert. Wie nog niet over goede videosoftware beschikt heeft hiermee een prima totaalpakket dat voor de prijs uitstekende waar biedt. ***Kader Analoge videosignalen De keuze voor de manier waarop de video-signalen worden overgebracht naar de converter is bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit. Videobeelden op beeldschermen zijn opgebouwd uit de kleuren Rood, Groen en Blauw (rgb). Als het rgb-signaal digitaal wordt overgezet, treedt er geen enkel verlies in kwaliteit op. Dit is echter wel het geval bij het overzetten van analoog materiaal. De keuze van de video-kabel is dan bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit. U heeft de keuze uit drie mogelijkheden. Componenten video In Nederland vindt u maar op weinig apparatuur componenten uitgangen. Componenten video is de beste manier om analoge videogegevens over te zetten. Een rgb-signaal wordt in componenten video opgedeeld in drie gescheiden signalen. Eén signaal bevat helderheidsinformatie, de twee andere kleurinformatie. Bij de omzetting via componenten video treedt er minimaal verlies op. Componenten video is bovendien op een eenvoudige manier weer terug te zetten naar rgb. S-video (Y/C-video) Het beste alternatief voor componenten video is s-video. Deze aansluiting komt op de meeste apparatuur voor en is te herkennen aan de kabel met aan de uitgang vier pinnetjes. S-video gebruikt twee gescheiden kanalen om de rgb-signalen over te zetten. Het eerste signaal bevat helderheidsinformatie (luminance of Y) en het tweede signaal bevat gegevens over de kleuren (chrominance of C). De kwaliteit met s-video is al een stuk minder, maar nog steeds acceptabel. Composiet De minste kwaliteit levert het gebruik van de composiet-aansluiting. Deze aansluiting is te herkennen aan de gele connectoren op uw apparatuur. In een composiet-signaal worden de drie verschillende kleuren en helderheidsgegevens samengevoegd tot één signaal. Het probleem is dat het ontleden van dit signaal altijd gepaard gaat met kwaliteitsverlies, omdat de helderheidsinformatie nooit meer volledig te scheiden is van de kleuren. Aangezien mensen gevoeliger zijn voor contrastverschillen dan voor kleurverschillen valt dit direct op.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten