Facebook begon ooit als een soort LinkedIn voor studenten. Toen de dienst zijn deuren opengooide voor iedereen die 13 jaar en ouder is, groeide het uit tot een van de grootste en meest actieve sociale netwerken op internet. Wereldwijd heeft Facebook al bijna 35 miljoen leden. Facebook heeft net als LinkedIn een beperkt aantal toeters en bellen.

De dienst is vooral bedoeld om contact te leggen met gelijkdenkenden. De populariteit van Facebook komt vooral doordat de ontwikkelaars de dienst hebben opengegooid voor externe ontwikkelaars. Zij hebben ondertussen duizenden applicaties ontwikkeld die het netwerk extra waarde geven. Wie lid wordt van Facebook kan zich aanmelden bij allerlei subnetwerken. Dat zijn eigenlijk mini-netwerken binnen Facebook. Er zijn allerlei soorten netwerken, waaronder regionale (The Netherlands is er een van).

Handig is de Informatierivier, die aangeeft of andere gebruikers hun profiel, applicaties of vriendenlijst aanpassen. In Nederland
is Facebook wat betreft ledenaantal nog piepklein vergeleken
met Hyves, dat ondertussen rond de vier miljoen Nederlandse leden heeft. Een veelvoud van de - naar schatting - zo'n 36.000 Nederlandse leden van Facebook. Maar een groei van meer dan 300 procent in een paar maanden tijd is aan de andere kant wel spectaculair. Als u een meer eigentijdse versie zoekt van LinkedIn of Xing die niet alleen is bedoeld voor zakelijke netwerken maar ook voor vriendennetwerken, dan is Facebook een goede keuze.

Website: www.facebook.com
Sterren: 5/5

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten