EU denkt aan 'afkoelperiode' bij aanschaf mp3

De Europese Unie wil een betere consumentenbescherming als het gaat om online verkopen.

Nieuwe richtlijnen zouden vooral een flink effect kunnen hebben op online muziekwinkels: consumenten moet een afkoelperiode krijgen waarin ze nummers kunnen ruilen of hun geld terug krijgen.

In veel Europese landen bestaan er wetten die het de consument toestaan binnen een bepaalde periode zonder opgaaf van reden gekochte goederen weer te retourneren. Deze wetten verschillen van land tot land, wat voor de Europese Unie voldoende aanleiding is om nieuwe richtlijnen op te stellen die voor de gehele EU gelden. Naast fysieke goederen beraadt de EU zich er ook op om de consumentenbescherming door te trekken naar digitale goederen, zoals online muziek en video. Vooral Noorwegen is al tijden bezig Apple zo ver te krijgen dat met iTunes ook nummers geruild of 'teruggebracht' kunnen worden, maar tot dusver zonder resultaat.

Dit soort richtlijnen kunnen flink wat hoofdbrekens opleveren voor de muziekdiensten. Op dit moment is er geen enkele manier om verleende drm-rechten weer in te trekken, en dat zal zeker nodig zijn als het aan de EU ligt. De EU staat in ieder geval open voor commentaar vanuit de industrie, alvorens het de definitieve richtlijnen gaat opstellen.

Ars Technica

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten